En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
24.06.2022kl. 10.09

Zalando dykker 17 pct. efter nedjustering

Zalando-aktien dykker 17 pct. efter den tyske modewebshop har nedjusteret prognosen for hele 2022.
Foto: Jens Kalaene/AP/Ritzau Scanpix/AP
Foto: Jens Kalaene/AP/Ritzau Scanpix/AP
AF MARKETWIRE

Zalando dykker 17,3 pct. til 21,11 euro, efter at den tyske onlineforretning godt en måned efter regnskabet for første kvartal torsdag aften advarede om, at koncernens finansielle udvikling i andet kvartal ikke vil leve op til analytikernes forventning, og samtidig nedjusteres prognosen for hele 2022.

Efterfølgende har finanshuset Citigroup sænket sit kursmål for aktien til 28 euro fra 37 euro med en fastholdt neutralanbefaling.

”Handelsbetingelserne ser ud til at være blevet forværret ”betydeligt” i juni efter nogle lovende tegn på forbedret forbrugerefterspørgsel i april og maj,” siger analytiker Guido Lucarelli fra Citigroup ifølge Bloomberg News.

”Temmelig negativ” tone

Tonen i meddelelsen er ”temmelig negativ” og giver kun lidt håb om en bedring i andet halvår 2022 og potentielt heller ikke i første halvår 2023, vurderer Citigroups analytiker.

”For andet kvartal 2022 forventer ledelsen, at væksten i bruttovolumen, omsætningsvæksten og justeret EBIT vil være væsentligt under analytikernes estimater,” hedder det i meddelelsen fra Zalando.

Den tyske onlineforretning, som markedsfører modetøj og tilbehør, regner nu med en vækst i bruttosalget på sin platform på 5 pct., en vækst i omsætningen på 1,5 pct. og et driftsoverskud på 104 mio. euro.

”Andet kvartal er profitabelt, men svagere end ventet,” fastslår selskabet.

Prognosen sænkes

I forvejen havde Zalando i forbindelse med sit regnskab for første kvartal præciseret, at årets finansielle resultater ville lægge sig i bunden af koncernens udmeldte intervaller, men nu sænkes prognosen direkte.

”Da selskabet ikke længere antager et opsving i forbrugertilliden på kort sigt, opdaterer det sin guidance for hele året 2022.”

Zalando venter nu en vækst i handelsvolumenerne på sin platform på 3-7 pct. til intervallet 14,8-15,3 mia. euro, mens omsætningen ses vokse med 0-3 pct. til 10,4-10,7 mia. euro. Driftsoverskuddet, justeret EBIT, ses lande i 180-260 mio. euro

”De reviderede helårsudsigter indebærer en acceleration af væksten og en væsentlig forbedring af rentabiliteten i andet halvår af 2022 baseret på en igangværende virksomhedsdækkende indsats for at tilpasse tilbuddet til skiftende kunders efterspørgsel og for at drive effektivitet på tværs af alle omkostningslinjer,” lyder forbeholdet fra Zalando imidlertid.

Tidligere lød tøjkoncernens prognose på en vækst i bruttosalget i 2022 på 16-23 pct., mens væksten i omsætningen var ventet at blive på 12-19 pct. Driftsoverskuddet var desuden spået til at lande i 430-510 mio. euro.

Zalando ser dårlige tider fortsætte og nedjusterer sine finansielle mål

Zalando køber tysk modeplatform

Boozt varsler fyringer efter nedjustering: ”Vi tror, der er stormflod på vej”

Relaterede artikler:

  • Adm. direktør i Zalando, David Schneider. | Foto: PR

    Zalando ser dårlige tider fortsætte og nedjusterer sine finansielle mål

  • Topchef i Boozt, Hermann Haraldsson, venter fortsat nedgang i markedet og skærer omkostningerne til. | Foto: Boozt/PR

    Boozt varsler fyringer efter nedjustering: ”Vi tror, der er stormflod på vej”

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse melder sin afgang fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Erhvervskvinden har mistet tilliden til Coops formand og vil derfor ikke genopstille til selskabets bestyrelse næste år, siger hun til Berlingske. Formand genkender ikke kritikken.
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger
  • Analyse: Coop-brandet på prøve
Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

For abonnenter

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Foto: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Søstrene Anne og Katrine Lindgren startede Bylindgren i 2015. | Foto: Bylindgren/pr.
Mode og Velvære

Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept

For abonnenter

Læs også

Adm. direktør Stefan Plenge stiftede Nemlig.com i 2010 og ejer i dag 27,33 pct. af onlinesupermarkedet. | Foto: Søren Bidstrup
E-commerce

Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst

Onlinesupermarkedet tror på ”positiv effekt” af at have indgået overenskomst med 3F Transport og sætte punktum for mange års kritik for arbejdsforhold. 

For abonnenter

Kenneth Nørgaard har været adm. direktør for Babysam siden 2015. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres"

Inflation og prispres presser indtjeningen i detailkæden Babysam trods omsætningsvækst i nyt regnskab. Direktør vil kigge på nye opkøbsmuligheder i år, lyder det.

For abonnenter

Photo: Bernd Weibrod/ap/ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hugo Boss' salgsvækst drevet af stærk udvikling i Europa og Amerika

I årets sidste tre måneder rundede det tyske modehus en milliard i omsætning.

Seneste nyt

  • Stine Bosse melder sin afgang fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 12.40
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 11.56
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 11.55
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 11.54
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge