En del af Watch Medier

DetailWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
10.05.2022kl. 08.12

Ny rekord for inflation: Største prishop i næsten 40 år

Prisstigninger på fødevarer og energi er med til at skabe det største prishop i næsten 40 år.
I april steg forbrugerpriserne med 6,7 pct., viser tal fra Danmarks Statistik. | Foto: Thomas Borberg
I april steg forbrugerpriserne med 6,7 pct., viser tal fra Danmarks Statistik. | Foto: Thomas Borberg
AF RITZAU

Forbrugerpriserne var i april 6,7 procent højere end samme måned sidste år, viser tal fra Danmarks Statistik tirsdag.

Det er den største stigning, forbrugerpriserne har taget på et år siden 1984.

Ifølge Danmarks Statistik er det stigende priser på el, fødevarer, brændstof og gas, der særligt trækker det samlede prisniveau op.

Ifølge cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Jeppe Juul Borre får de voksende priser en mærkbar betydning for husholdningernes økonomi.

”Av, det gør vanvittigt ondt på danskernes pengepung. Vi taler om de kraftigste prisstigninger siden 1984,” skriver han i en analyse af priserne.

”Gør vi det op i kroner, skal en børnefamilie i dag bruge omkring 30.000 kr. mere for at opretholde det samme årlige forbrug som for et år siden. Det er et alvorligt stort indhug i en families husholdningsbudget.”

”Inflation er ikke længere noget, der primært tales om, men nu noget danskerne mærker meget mere kontant på indkøbsturen,” skriver han.

FAKTA: Inflationen er taget til de seneste måneder

Igen i april slog prisstigningerne rekord med en stigning på 6,7 procent på et år. Det er det største hop, inflationen har taget, siden 1984.

Se her, hvor meget højere forbrugerpriserne har været det seneste år i forhold til den samme måned året forinden:

  • April 2022: +6,7 procent.
  • Marts 2022: +5,4 procent.
  • Februar 2022: +4,8 procent.
  • Januar 2022: +4,3 procent.
  • December 2021: +3,1 procent.
  • November 2021: +3,4 procent.
  • Oktober 2021: +3,0 procent.
  • September 2021: +2,2 procent.
  • August 2021: +1,8 procent.
  • Juli 2021: +1,6 procent.
  • Juni 2021: +1,7 procent.
  • Maj 2021: +1,7 procent.
  • April 2021: +1,5 procent.
  • Marts 2021: +1,0 procent.
  • Februar 2021: +0,6 procent.
  • Januar 2021: +0,6 procent.

Kilde: Danmarks Statistik.

Fordi det er bestemte varegrupper, der oplever de største prisstigninger, kommer prisstigningerne ikke til at ramme ens. Det vurderer Danske Banks forbrugerøkonom, Louise Aggerstrøm Hansen.

Hun peger på særligt de højere energipriser, men også priser på cigaretter som eksempler, der rammer nogle hårdere end andre.

Der er dog også varegrupper, hvor de fleste kan mærke prisstigningerne. Eksempelvis er priserne på fødevarer steget 7,7 procent fra april sidste år til i år.

Der er også tegn på begyndende prisstigninger inden for flere varegrupper og tjenester.

FAKTA: Mælk og oksekød har oplevet største prisstigning

Her kan du se et udpluk af nogle af de fødevaregrupper, der har oplevet de største prisstigninger det seneste år:

  • Pastaprodukter og couscous: 25,4 procent.
  • Margarine og andre vegetabilske fedtstoffer: 23,1 procent.
  • Mælk: 21,4 procent.
  • Frossen frugt: 19 procent.
  • Okse- og kalvekød: 18,6 procent.
  • Pizza og madtærter: 18,2 procent.
  • Yoghurt: 17,2 procent.
  • Mel og gryn: 14,9 procent.
  • Babymad: 14,6 procent.
  • Lamme- og gedekød: 14,5 procent.
  • Olivenolie: 13,7 procent.
  • Morgenmadsprodukter: 13,1 procent.
  • Syltetøj, marmelade og honning: 12,2 procent.
  • Fjerkræ: 11,7 procent.
  • Ost: 11,7 procent.
  • Sukker og lignende: 11,5 procent.
  • Kaffe: 11 procent.
  • Cigaretter: 10,3 procent (Bemærk, at her er der tale om en afgiftsstigning, red.).
  • Frisk frugt: 9 procent.

I den anden ende af skalaen er der også varegrupper, der er faldet i pris de seneste 12 måneder:

  • Smør: -11,9 procent.
  • Chips og lignende: -8,2 procent.
  • Mineralvand og kildevand: -3,6 procent.
  • Spiritus og likør: -3 procent.
  • Æg: -2,4 procent.
  • Salt, krydderier og køkkenurter: -2,2 procent.
  • Læskedrikke: -1,3 procent.

Kilde: Danmarks Statistik.

Mange af årsagerne til prisstigningerne kan findes uden for landets grænser. Ruslands invasion af Ukraine og de efterfølgende sanktioner fra Vesten har eksempelvis ført til højere energipriser.

Men hvis man forsøger at se bort fra de eksterne årsager, er der også tegn på, at stigningerne har sat sig mere bredt.

”Hvis vi skræller energi, uforarbejdede fødevarer og afgifter fra for at måle prispresset i økonomien, som ikke er direkte importeret af globale forhold eller afgiftsstigninger, lander vi på 3,6 procent.”

”Det er meget højt og slår nu rekorden fra 2008, lige inden økonomien brændte sammen oven på en massiv overophedning,” skriver hun en analyse af tallene.

Danske Bank venter dog prisstigningerne har ramt toppen i april.

Forbrugertilliden styrtdykker til laveste niveau siden 1988

Største stigning i forbrugerpriserne i over 35 år

Relaterede artikler:

  • Det er særligt vurderingen af Danmarks økonomiske situation i dag og det kommende år, der trækker indikatoren nedad i april. | Foto: Carsten Ingemann

    Forbrugertilliden styrtdykker til laveste niveau siden 1988

  • Især stigende priser på elektricitet, benzin og diesel samt fødevarer har bidraget til den store prisudvikling det seneste år. | Foto: Miriam Dalsgaard/ Ritzau Scanpix.

    Største stigning i forbrugerpriserne i over 35 år

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Jesper Due har været adm. direktør i Løvbjerg siden 2014. | Foto: Joachim Ladefoged
Dagligvarer

Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde

Henrik Clausen har været adm. direktør i familievirksomheden Davidsen Tømmerhandel siden 2018. | Foto: Davidsen Tømmerhandel/pr
Bolig og Design

Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte

Den amerikanske boligindretningskæde har tidligere advaret om risikoen for mulig konkurs. | Foto: Andrew Kelly/reuters/ritzau Scanpix
Bolig og Design

Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Læs også

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Photo: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

Ved årsskiftet forlod John Wagner posten som adm. direktør for DSK efter efter 27 år i spidsen for købmændenes brancheorganisation. Nu udpeger DSK ham til bestyrelsespost.

For abonnenter

Foto: Pr/coop
DetailWatch

Coop skruer på bonusprogram og lukker Primekonto

De markante ændringer i Coops kæder og forretning får også betydning for fordelsprogrammet, hvor medlemmerne fra 1. maj bl.a. får bonus på færre varer. Det sker for at opnå en besparelse.

For abonnenter

Alfred Josefsen, der var topchef i Irma fra 1999 til 2012, vil sammen med den nu forhenværende kædedirektør Jan Larsen fortsætte jagten på at finde en køber. | Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Tidligere Irma-topfolk intensiverer investorjagt

Irmas nu tidligere kædedirektør Jan Larsen og tidligere adm. direktør Alfred Josefsen mener ikke, at mulighederne for at finde en eller flere nye ejere af dagligvarekæden er udtømte.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte – 7. feb.
  • Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet – 7. feb.
  • Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde – 7. feb.
  • Alibaba udvider logistiknetværk i Europa – 7. feb.
  • Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 7. feb.
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 7. feb.
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 7. feb.
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 7. feb.
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 7. feb.
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 7. feb.
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 7. feb.
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 7. feb.
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 7. feb.
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 7. feb.
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 7. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge