DetailWatch

Onlinesalget fylder mere hos Pandora – men fysiske butikker er stadig afgørende

Til trods for at Pandora generelt ser en stigning i onlinehandlen, holder selskabet fast i sine fysiske butikker, understreger topchef.

Foto: Stine Bidstrup/ERH

Smykkekoncernen Pandora lever til dels af, at mænd køber gaver til kvinder. Og derfor er koncernens fysiske butikker et ”must”.

”Som jeg altid siger: Mænd behøver hjælp til at købe smykker,” siger Alexander Lacik, der er adm. direktør i Pandora, til MarketWire.

Pandora har gennem corona og nedlukning af de fysiske butikker, oplevet en stor stigning i salget af smykker online. Men topchefen påpeger, at kunderne godt kan lide at komme i butikkerne.

”Det faktum tror jeg ikke kommer til at ændre sig i fremtiden. Vi ser jo, at når vi er nødsaget til at lukke butikkerne, så flytter kunderne til nettet, og når vi genåbner ser vi en stor del af kunderne kommer tilbage,” siger han.

”Men jeg skal også påpege, at i 2019 udgjorde e-handelsomsætningen 13 pct. af vores samlede omsætningen. Nu kommer vi op over 20 pct. Og det er en trend vi kommer til at se fortsat – og at den formentlig stiger,” vurderer Alexander Lacik.

Første kvartal i år sammenlignet med den tilsvarende periode i 2019 viser en organisk vækst på 155 pct. online. Sammenlignet med første kvartal sidste år, er salget online dog faldet med 17 pct. Her skal lige nævnes, at Pandora i første kvartal 2021 havde rundt regnet 30 pct. af butikkerne lukkede på grund af corona.

”Der er er tale om et permanent skifte ikke bare for os, på grund af at folk har fundet andre kanaler, efter at have være lukket inde gennem lange perioder. Folk kan lide vores butikker – men generelt ser vi en stigning, når det gælder vores e-handel,” siger Alexander Lacik.

Pandora fastholder langsigtede vækstmål – for nu

Pandora sælger rekordmange smykker i første kvartal

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede