DetailWatch

Pandora fastholder langsigtede vækstmål – for nu

Et usikkert marked får Pandaora til at fastholde de langsigtede vækstmål trods høj fart på salget i første kvartal, der har ført til en mindre opjustering.

"Der er ekstrem volatilitet og usikkerhed i markederne på grund af inflation, krig, covid," siger topchef i Pandora Alexander Lacik, der venter med at skrue på de langsigtede vækstmål for selskabet | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Pandora kom ud af første kvartal med den største omsætning nogensinde i månederne januar, februar og marts –og både den og væksten generelt slog analytikernes forventninger.

Alligevel fastholder smykkeselskabet de langsigtede vækstmål, der strækker frem til og med 2023. Men der kan være nye mål på vej, siger Alexander Lacik, der er administrerende direktør i Pandora.

”Vi kom med Phoenix-strategien, der går til 2026, i september sidste år. Men den finansielle horisont holdt vi lidt kortere, da vi behøver at forstå, hvor godt strategien fungerer med hensyn til at nå de resultater, vi sigter efter,” siger han til MarketWire.

”Men det er vel rimeligt at se på de her tal inden for de kommende 12 måneder for at komme med en nyt udsyn.”

Usikkert marked

Pandora venter fortsat at nå en organisk vækst på 5-7 pct., en EBIT-margin på 25-27 pct. og 27-28,1 mia. kr. i omsætning i perioden. Målene er en del af vækststrategi Phoenix.

At der ikke kan forventes nye langsigtede mål tidligere, skyldes mange ting:

”Der er samtidig ekstrem volatilitet og usikkerhed i markederne på grund af inflation, krig, covid – og jeg ved ikke, hvad der kommer næste gang. Men vi kommer formentlig til at forstå og se på udviklingen i år, inden vi kommer med de nye mål,” siger Alexander Lacik og fortsætter:

”Vi har naturligvis en længere horisont internt. Men den er vi ikke gået ud med på grund af usikkerheden i markederne.”

Rekordhøj omsætning

Pandora har løftet sine forventninger til det nedre del af intervallet for den organiske vækst i år fra 3 til 6 pct. til mellem 4 og 6 pct., efter selskabet i første kvartal leverede en rekordhøj omsætning på 5689 mio. kr. og en organisk vækst på 21 pct.

Der var ifølge medianestimater indsamlet af selskabet selv ventet en omsætning på 5164 mio. kr. og en organisk vækst på 10 pct.

Pandora ser i 2022 en negativ omsætningseffekt fra Rusland og Ukraine på 1 pct. Smykkeproducenten suspenderede i første kvartal aktiviteter med distributører i Rusland og Hviderusland som følge af den russiske invasion af Ukraine.

I første kvartal sidste år lød omsætningen på 4500 mio. kr. og den organiske vækst på 13 pct.

Driftsresultatet, EBIT, før omkostninger til restrukturering endte på 1310 mio. kr., svarende til en EBIT-margin på 23,0 pct. Der var ventet 1151 mio. kr. og 21,4 pct.

På bundlinjen stod i første kvartal et overskud på 995 mio. kr. mod ventet 849 mio. kr.

Trods resultatet falder aktien oven på regnskabet med 0,5 pct. til 616,60 kr.

Pandora sælger rekordmange smykker i første kvartal

Pandora ansætter ny landechef i Kina

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede