Pandora-topchef: "Vi vil stå vagt om at holde prisen i ro"

Det børsnoterede danske smykkefirma venter, at omkostningerne til råmaterialer vil stige med et tocifret millionbeløb i 2022.
Alexander Lacik, topchef i Pandora, kigger ind i usikkert marked efter vækst i første kvartal. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Alexander Lacik, topchef i Pandora, kigger ind i usikkert marked efter vækst i første kvartal. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
AF MARKETWIRE

Pandora kan som alle andre også mærke den høje inflation, øgede priser på råvarer og pres på transportudgifterne, og det vil samlet set påvirke driften, EBIT, negativt med 100 mio. kr. i 2022 i forhold til det tidligere ventede.

”Ser man specifikt på Pandora, så har vi lidt øgede omkostninger, når det gælder fragt. Guld og sølv har vi ”hedged”, så der er vi relativt immune for de her prisudsving, vi ser lige nu. Så har vi en del andre materialer som iridium, palladium og andet, som vi ikke ”hedger” – og der har vi en lidt negativ effekt,” siger Alexander Lacik, topchef i Pandora, til MarketWire.

Guld og især sølv er de to ædelmetaller, som Pandora bruger mest af til sine smykker. I forhold til 2021, venter smykkeselskabet, at udgifterne hertil stiger med 15 mio. kr. i år. Udgifter til andre råmaterialer ventes under ét at blive 35 mio. kr. højere i år i forhold til året før, mens omkostningerne til gas, olie og el ventes at ende 25 mio. kr. højere end sidste år.

Fragt stiger

Til sidst ventes presset på forsyningskæderne at betyde merudgifter på transport på 25 mio. kr. i år.

”De omkring 100 mio. kr. er udover det, vi tidligere havde ventet for hele året. Og i det aspekt kan vil holde vores målsætninger for hele året,” påpeger Alexander Lacik.

Topchefen påpeger dog, at det er for tidligt at sige, hvordan forbrugerne kommer til at blive påvirket af de højere priser generelt.

”Det er den store ubekendte. Pandora har historisk set klaret sig, formentlig fordi vores produkter er til at betale. Og derfor er vi vældig, vældig forsigtige med at sætte priserne op og skubbe prisstigningerne videre til kunderne. Det kan ske, at vi laver punktvise indsatser. Men generet vil vi stå vagt om at holde prisen i ro,” siger topchefen.

Pandora fastholder langsigtede vækstmål - for nu

Pandora sælger rekordmange smykker i første kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også