Luksusbaby ramte muren – kæmpe investering skal bane vej for ny tocifret vækst

Nordjyske Luksusbaby var ved at snuble i sin egen vækst, der pressede lagerkapaciteten til det yderste. Et nyt og større hovedkontor skal nu fremtidssikre webshoppen, der især skal hente væksten i udlandet de næste år, fortæller stifter.
Ægteparret Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær driver i dag Luksusbaby sammen. | Foto: PR/Luksusbaby
Ægteparret Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær driver i dag Luksusbaby sammen. | Foto: PR/Luksusbaby

Når der i dag tikker en ordre ind på Luksusbabys webshop, går det langt hurtigere med at få ekspederet ordren, end det gjorde for et halvt år siden.

I november sidste år rykkede selskabet nemlig ind i et nyt hovedkontor i Støvring, og det har betydet alverden for den nordjyske virksomhed, fortæller stifter og ejer Ann-Louise Christine Aasted.

”I dag går det dobbelt eller måske faktisk tre gange så hurtigt med at finde ting og plukke en ordre,” siger hun til DetailWatch.

”De ordrer, som måske tog os en hel dag at behandle tidligere, er vi nu færdige med til middag. Så det er langt mere effektivt for os. Varemodtagelsen samt at oprette varerne til webshoppen er ligeledes fulgt med den positive effektivisering.”

Luksusbaby har netop præsenteret regnskab for 2021. Her voksede bruttofortjenesten fra 30,2 mio. kr. i 2020 til 40,6 mio. kr. sidste år, mens overskuddet i samme periode faldt fra 10,1 mio. kr. til 9,4 mio. kr.

Tilbagegangen på bundlinjen skyldes ifølge Ann-Louise Christine Aasted primært investeringen i det nye hovedkontor og lager. Hun vil ikke sætte konkrete tal på, hvor meget det nye domicil alt i alt har kostet, men hun peger på, at flytningen i sig selv var en omkostningstung affære.

”Det var i hvert fald flere millioner bare i ekstra løn til selve flytningen, som strakte sig over mere end en måned,” siger hun.

Selskabets lønomkostninger steg med 10 mio. kr. fra 2020 til 2021 og landede sidste år på 25 mio. kr.

Samtidig med at Luksusbaby rykkede til de nye lokaler, valgte selskabet også at skifte helt sit it-system og lave status oveni.

”Vi gjorde alle tre ting på en gang, og det var hårdt for alle. Det skal man ikke underkende,” siger Ann-Louise Christine Aasted, som understreger, at Luksusbaby nu er ”ude på den anden side” og er faldet godt til i de nye rammer.

Forventer vækst på 20-30 pct.

Luksusbaby offentliggør ikke sin omsætning, men har tidligere fortalt, at man i 2020 rundede en toplinje på 100 mio. kr.

I 2021 voksede omsætningen med næsten 40 pct., lyder det fra selskabet, og det afspejler sig også i bruttofortjenesten. Den voksende med over 30 pct. fra 30 mio. kr. i 2020 til 40 mio. kr. i det nye regnskab.

Ann-Louise Christine Aasted forventer, at væksten vil fortsætte i 2022, selvom året er begyndt en smule mere stille end vanligt.

”Første kvartal har været mere stille end normalt i forhold til, hvad vores vækst hidtil har været,” siger hun og understreger, at væksten i første kvartal af 2021 også var usædvanligt god for Luksusbaby, da meget var lukket ned på grund af coronapandemien.

I dag er corona og nedlukninger gledet i baggrunden igen, men selskabet kigger stadig ind i et år med nye tocifrede vækstrater, forklarer hun – og påpeger i øvrigt, at første kvartal i år trods alt også bød på vækst.

”Vi har positive forventninger til at kunne vækste 20-30 pct. i år,” siger Ann-Louise Christine Aasted.

”Det, mener vi, er meget realistisk – og faktisk er det lidt op til os selv, da vi har mange uudnyttede potentialer, som vi indtil nu ikke har haft tid til at søsætte.”

Nu er rammerne dog på plads til, at Luksusbaby kan udnytte flere af de åbenlyse muligheder, og fremover skal væksten primært komme fra udlandet, fortæller stifteren. Luksusbaby startede for alvor op med salg til udenlandske markeder sidste år og har nu kunder i blandt andet Norge, Sverige, Kina og Sydkorea.

I dag fylder det internationale salg omkring 10 pct. af omsætningen, og Ann-Louise Christine Aasted håber på, at udlandet om et års tid vil fylde 40-50 pct. af forretningen.

”Der er super god respons på de udenlandske kunder, som vi har fået ind i, og det virker som om, at de i høj grad mangler en Luksusbaby i udlandet.”

Kunne ikke kapere mere vækst

Flytningen til det nye hovedkontor var en helt nødvendig beslutning, hvis Luksusbaby skulle kunne rumme den fremtidige vækst, fortæller stifteren.

Selskabet var til sidst så presset på plads i sit gamle lager, at man blev nødt til også at have et fjernlager, og medarbejderne kørte så frem og tilbage mellem de to lokationer.

”Man kan nok godt regne ud, at det så ikke bliver helt vildt effektivt med at finde varer, når der skal hentes ting til en ordre på to forskellige lagre. Det blev bare mere og mere ineffektivt,” siger Ann-Louise Christine Aasted.

”Lageret var også så fyldt til sidst, at vi til tider var nødsaget til at stoppe med at indkøbe, da vi ikke havde mere plads at sætte varerne på.”

Spidsbelastningen endte med at være en direkte showstopper salgsmæssigt. Når Luksusbaby kørte udsalgskampagner, eller der eksempelvis var Black Friday, kunne kapaciteten ikke følge med efterspørgslen, forklarer hun.

”Vi havde nået et max, hvor vi ikke kunne kapere mere. Vi kunne ikke være flere mennesker, for når vi kaldte flere på arbejde, så gik de egentlig bare mere ind i hinanden og blev mindre effektive,” siger hun og fortsætter:

”Så når vi kørte en eller anden kampagne, så blev vi nogle gange også nødt til at stoppe den, nærmest inden den var kommet i gang, fordi vi ikke kunne kapere mere.”

Det problem er nu løst med det nye lager i Støvring, som både er langt mere effektivt end det gamle lager, og derudover også har bedre rammer og faciliteter for medarbejderne, påpeger Ann-Louise Christine Aasted, som i dag har omkring 175 ansatte.

”Vi er rimelig godt fremtidssikret herude. Vores sidste hal er lige blevet færdig, så vi har 8.000 kvm nu, og vi har også mulighed for at lave indskudt dæk i alle hallerne, hvis vi får lyst til det, således at de 8.000 kvm i princippet kan blive til 16.000 kvm.”

Usikkerhed blandt forbrugerne

Som så mange andre holder Luksusbaby i denne tid øje med de generelle usikkerheder, der er blandt forbrugerne i øjeblikket på grund af prisstigninger og krigen i Ukraine.

Ifølge Ann-Louise Christine Aasted kan selskabet mærke, at kunderne lige skal finde deres ben i den nye dagligdag med stigende priser, men hun tror også på, at ”tingene nok skal falde på plads igen.”

”Man kan godt mærke, at folk er lidt påvirkede af det her med, at det første, man læser om hver dag, er, at tingene er steget,” siger hun og fortsætter:

”Forhåbentlig er det børnene, det går sidst ud over, og at det er os voksne, man sparer på først.”

Luksusbaby løfter bruttofortjenesten – men overskuddet falder

”Jeg er typen, der kan ligge vågen om natten, hvis vi får en dårlig anmeldelse på Trustpilot”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også