DetailWatch

"Jeg er typen, der kan ligge vågen om natten, hvis vi får en dårlig anmeldelse på Trustpilot"

10 TIL DETAILPROFILEN Hun vil hellere sidde ved et klapbord på lageret og arbejde frem for et fint kontor og ser allermest op til erhvervsfolk, der har skabt deres forretning imod alle odds. Kom tæt på stifter af iværksættersuccesen Luksusbaby, Ann-Louise Christine Aasted her.

Ann-Louise Christine Aasted ejer sammen med sin mand Morten Grabowski Kjær godt halvdelen af Luksusbaby - resten blev solgt sidste år til investorne Anders Holch Povlsen, Jacob Risgaard og Mark Nielsen fra Coolshop samt Jan Lehrmann. | Foto: PR

Hun er chef for mere end 170 ansatte i e-commerce succesen Luksusbaby, som i seneste årsregnskab rundede en egenkapital på 25 mio. kr. , men foretrækker hættetrøje frem for habit og har arbejdsomheden rullende i blodet fra barndomshjemmet.

Hun har aldrig set lyset i at gå i skole, fik sit første lederjob som 19-årig og er drevet af passion og succes, men mindre god til at tackle, når det går skidt.

Kom tæt på iværksætteren bag Luksusbaby Ann-Louise Christine Aasted, og hør bl.a., hvorfor spontanitet frem for planlægning kan være en fordel i hendes branche.

1. Mit mest fremtrædende karaktertræk?

”Uformel og afslappet. Jeg er typen, der går i hættetrøje også til forretningsmøder og gerne sidder ved et klapbord og arbejder ude på lageret, så jeg kan fornemme stemningen. Jeg har aldrig kunnet finde ud af gå i skole, og det med at sidde bag et skrivebord på et kontor er bare ikke mig. Jeg har kun niende klasse og har prøvet gymnasiet og handelsgymnasiet, men aldrig set målet med skolen.”

”Inden jeg startede Luksusbaby var jeg butikschef i en Kiwi Minipris. Det interesserede mig bare slet ikke, men jeg gjorde det, for jeg er heller ikke en, der bare sidder stille derhjemme. Jeg har drømt om at leve af min interesse og er meget drevet af passion og sindsygt ambitiøs for mig selv og pligtopfyldende. Jeg er typen, der kan ligge vågen om natten, hvis vi fx får en dårlig anmeldelse på Trustpilot.”

Vækstrejsen for Luksusbaby resulterede i et 2020-regnskab, hvor egenkapitalen rundede 25 mio. kr. efter et årsresultat på 10 mio. kr. | Foto: PR/Luksusbaby
Vækstrejsen for Luksusbaby resulterede i et 2020-regnskab, hvor egenkapitalen rundede 25 mio. kr. efter et årsresultat på 10 mio. kr. | Foto: PR/Luksusbaby

2. Det vigtigste jeg har med hjemmefra?

”Jeg har helt sikkert med, at man skal yde, før man kan nyde. Hvis jeg ville have et par bukser, der var dyrere end 300 kr., da jeg var ung, måtte jeg selv betale det sidste. Så jeg havde gerne tre fritidsjob på en gang.”

”Det sjove er, at både min far og mor er uddannet ingeniører, så alle odds sagde, at jeg skulle have en god uddannelse. Sådan gik det ikke, men især min far har været sindssygt arbejdsom og pligtopfyldende, og det har jeg helt sikkert med derfra.”

Folk, der skaber noget, selvom de har haft alle odds imod sig, synes jeg, er sindsygt inspirerende

Ann-Louise Christine Aasted, direktør, stifter og ejer af Luksusbaby

3. Mine største erhvervshelte?

”Jeg synes, Mathilde fra Sinful (medstifter og -ejer Mathilde Mackowski, red.) har gjort det fantastisk godt. De har skabt noget i en branche, der var broget, har turdet at gå imod strømmen og fået succes.”

”Folk, der skaber noget, selvom de har haft alle odds imod sig, synes jeg, er sindssygt inspirerende. Det gælder også Jacob Risgaard (medstifter af Coolshop og Løvens Hule-investor, red.), som vi er partner med i dag, som har boet på børnehjem fx og min mand, Morten, kommer ud af en familie, der har siddet på værtshus hele hans barndom. Jeg beundrer generelt de typer.”

4. Mit seneste impulskøb?

”Jeg tror kun, jeg handler impulskøb. Det er meget lyststyret. Mit sidste er nok en barnevogn til vores yngste efternøler (af tre børn, red.). Han har nu tre, men der var kommet en ny model, jeg gerne ville have og så kunne den anden stå på lageret, så er jeg fri for at tage den frem og tilbage, så sådan blev det ”

5. Mit forhold til tid?

”At den går hurtigt. Jeg er nok en, der har tendens til at komme for sent. Jeg planlægger ikke mega meget, men tager en dag ad gangen og er meget spontan.”

”Vores sommerferie kan godt blive bestilt tre dage før, vi skal afsted. Det trives vi begge to godt med, men det kan være sværere, hvis man skal arbejde sammen med os. Så er det godt at have mennesker omkring, som er det modsatte og kan holde mere styr på kalenderen. Men det har også en fordel i vores branche, fordi det gør, at vi kan reagere meget hurtigt og omstille uden det store tilløb.”

Jeg er drevet af succes, men ikke så god, når det går mindre godt.

Ann-Louise Christine Aasted, direktør, stifter og ejer af Luksusbaby

6. Min største brist?

”Jeg synes, jeg er sindssygt dårlig til at håndtere, hvis det går skidt. Jeg er drevet af succes, men ikke så god, når det går mindre godt. Det handler nok igen om ens egne høje krav til sig selv. Men jeg er blevet bedre til at komme hurtigt videre. Det bliver også sat i perspektiv, når man har børn, fordi det bliver tydeligere, hvad der er vigtigt.”

7. Min største naturoplevelse?

”Da vi spontant lejede en autocamper og tog til Norge den første sommer under corona (i 2020, red.). Det lykkedes mig at få fat på en autocamper tre dage før ferien, selvom alle var lejet ud, ved at bytte med en uge i vores sommerhus. Vi kørte til Norge og gik hele vejen op til Prædikestolen.”

”Vi er overhovedet ikke naturmennesker og keder os, hvis vi tager ud i en skov med vores børn. Men det gik virkelig op for os, at her var noget fedt. Det er stadig noget, vi tænker tilbage på, og anbefaler til andre – også selvom man ikke er naturmenneske.”

8. Min største forretningsmæssige ambition?

”At forretningen kan køre videre, uden at jeg er der. Jeg har følt en stor tilfredshed i at kunne gå på barsel og arbejde hjemmefra og have en forretning, der kører godt alligevel. Vi har aldrig holdt mere end en uges ferie, så tænk sig måske at kunne tage tre måneder væk og stadig have så gode folk, at man kan have en forretning kørende. Så endnu mere af det.”

Det er ikke svært at være leder, hvis folk kan se, at man er dygtig og kan åbne en kasse lige så hurtigt som andre

Ann-Louise Christine Aasted, direktør, stifter og ejer af Luksusbaby

9. Mit forhold til autoriteter?

”Helt fint. Jeg har altid bestræbt mig på at være den bedste uanset, hvad job jeg havde, for så blev chefen glad. Jeg har det også fint med selv at være en autoritet. Jeg var restaurantchef i en Burger King som 19-årig, og så kom jeg i Kiwi Minipris og var butikschef, så det ligger naturligt nok for mig at tage ansvar. Det er ikke svært at være leder, hvis folk kan se, at man er dygtig og kan åbne en kasse lige så hurtigt som andre.”

10. Min vigtigste vej til at koble af?

”Almindelig afslapning på sofaen med fire forskellige realityprogrammer i gang. Jeg ser alt muligt crap. Jeg ser også stadig Løvens Hule, men det er ikke fordi, jeg skal se noget bestemt. Og så har vi vores sommerhus, hvor vi også slapper af.”

Læs de øvrige indslag i ’10 til detailprofilen’ her:

”Min største brist er min utålmodighed, der skal tøjles”

”Jeg kan ofte være irriterende utålmodig, ulidelig optimistisk og tåbeligt risikovillig”

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede