DetailWatch

Shaping New Tomorrow åbner butik i Köln som led i store planer mod syd

Herretøjsbrandet har samtidig underskrevet kontrakter for tre nye butikker i Frankfurt, Stuttgart og Berlin, der skal åbne inden sommerferien. Ambitionen er at fordoble omsætningen i Tyskland hvert år frem mod 2025.

Stifterne Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann foran butikken i Køln.

Torsdag slår Shaping New Tomorrow dørene op for en ny butik i Køln som led i en større ekspansionsplan syd for landets grænser.

Samtidig med dagens åbning har stifterne bag herretøjsbrandet skrevet under på lejekontrakter for tre nye butikker i Frankfurt, Stuttgart og Berlin, som skal åbne frem mod sommeren, og samtidig er der lagt op til yderligere butiksåbninger i efteråret.

Ifølge medstifter og adm. direktør Kasper Ulrich er det særligt kollektionerne, der består af genanvendte materialer, som er populære på det tyske marked.

”Vi investerer i år et tocifret millionbeløb, ikke bare i ekspansionen i Tyskland, men også i udvikling af vores produktkategorier inden for genanvendelse, så vi er klar til den øgede efterspørgsel i Tyskland i takt med, at vi breder os ud over de større byer,” udtaler Kasper Ulrich i en pressemeddelelse.

Fordoble omsætning hvert år

Åbningen i Køln er den anden af sin slags i Tyskland, efter at herretøjsbrandet i juni sidste år for første gang udvidede uden for Danmarks grænser med en butik i Hamborg.

Ekspansionen i Tyskland bygger videre på virksomhedens direct-to-consumer-koncept og erfaringer fra butiksåbningen i Hamborg sidste sommer, som har vist sig profitabel efter fem måneder.

Ambitionen for herretøjsbrandet er at fordoble omsætningen syd for grænsen hvert år frem mod 2025.

”Lige som i Danmark så ekspanderer vi i Tyskland med vores velkendte forretningsmodel, hvor vi ikke gør brug af forhandlere, men sælger direkte til forbrugerne via et effektivt samspil mellem egne, fysiske butikker og en stærkt funderet onlinesalgskanal,” siger Kasper Ulrich og fortsætter:

”Onlineomsætningen i Tyskland er i kraftig vækst og næsten fordoblet i seneste regnskabsår. Det giver os et solidt fundament for at accelerere vores tyske butiksåbninger og lykkes med vores plan om at fordoble den tyske forretning hvert år frem mod 2025.”

Sidste års åbning i Hamborg blev udskudt syv måneder på grund af coronakrisen, som sidenhen er blevet afløst af en anden krise – krigen i Ukraine. Kasper Ulrich medgiver, at situationen kan påvirke selskabets ambitioner i Tyskland.

”Det er klart, at inflation og usikkerheden i forbindelse med krigen i Ukraine kan påvirke vores resultater i et eller andet omfang. Hvor meget afhænger selvfølgelig af udviklingen. Når det er sagt, så tror vi så meget på vores produkter og koncept, at vi ikke er i tvivl om, at vi vinder på den lange bane ved at fortsætte med vores planlagte investeringer på trods af situationen,” siger Kasper Ulrich, som samtidig påpeger, at planerne om yderligere butikker i Tyskland i efteråret og starten af 2023 er intakte.

Massiv økonomisk vækst

I starten af marts fremlade Shaping New Tomorrow regnskabet for 2020/21, hvor selskabet for fjerde år i streg præsenterede et rekordstort millionoverskud på bundlinjen.

Overskuddet lød på 37,7 mio. kr. mod knap 24 mio. kr. året før. Samtidig voksede egenkapitalen fra knap 50 mio. kr. til 87,4 mio. kr.

Virksomheden blev stiftet i 2015 af Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann, der er barndomsvenner fra den nordjyske stationsby Støvring. De blev for alvor kendte, da Shaping New Tomorrow deltog i DR-programmet ’Løvens Hule’ i 2018 og modtog en investering fra de to iværksættere Jesper Buch og Birgit Aaby, der hver købte 10 pct. for 250.000 kr.

Shaping New Tomorrow rammer igen rekordoverskud og øjner større ekspansion

”D2C er i mine øjne nødvendigt for de danske brands”

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs