B&O forventer ikke at kunne indhente det tabte i fjerde kvartal

”Da vi var ovre december og januar, kunne vi se en smule fremgang i februar, men det var ikke nok til at kompensere for de to måneder, som vi tabte,” siger topchef Kristian Teär om seneste kvartal.
Svenske Kristian Teär har været adm. direktør i Bang & Olufsen siden 2019. | Foto: Stine Bidstrup
Svenske Kristian Teär har været adm. direktør i Bang & Olufsen siden 2019. | Foto: Stine Bidstrup
AF MARKETWIRE

Bang & Olufsen er ikke tilfredse med sit tredje kvartal, og selskabet venter ikke at faldet i salget i Kina kan blive indhentet i fjerde kvartal.

Det fortæller den administrerende direktør, Kristian Teär, til MarketWire.

”Vi er ikke tilfredse med tredje kvartal, men det er tydeligt, hvorfor vi har fået de resultater, som vi har. Kina er den primære grund. Landet ændrede radikalt sin corona-politik i december, og det ramte forbrugerefterspørgslen hårdt, og samtidig faldt det kinesisk nytår lige midt i det kaos,” siger Kristian Teär.

Det gjorde tredje kvartal i Kina ”meget vanskeligt” for selskabet. Like-for-Like Sell-out – salget mellem forhandler og forbruger – faldt med hele 13 pct. i Asien, og kigges der udelukkende på Kina var faldet på 19 pct.

Det var medvirkende til, at B&O allerede i marts kunne offentliggøre nye forventninger til regnskabsåret 2022/23.

”Vi justerede vores forventningerne til 2022/23, fordi det var usandsynligt, at vi kunne indhente det tabte i løbet af fjerde kvartal. Da vi var ovre december og januar, kunne vi se en smule fremgang i februar, men det var ikke nok til at kompensere for de to måneder, som vi tabte, siger Kristian Teär.

På trods af dette er B&O’s administrerende direktør positiv, og han glæder sig over, at der for tredje kvartal dog er plusser at se i selskabets frie pengestrømme.

”Vi er glade for, at det kunne lade sig gøre at få positive pengestrømme i tredje kvartal. Det skyldtes primært, at vi har forbedret vores arbejdskapital, og fordi vi har sænket tempoet lidt på vores strategiske investeringer på grund den store usikkerhed, vi ser i verden,” siger Kristian Teär.

B&O kunne se et tab på 18 pct. i omsætningen – omregnet til lokale valuta er det et fald på 20 pct.

Selv om det er røde tal, fremhæver den administrerende direktør, at nøgletallet er sell-out, da det er et udtryk for den reelle forbrugerefterspørgsel.

”Vi kan se, at efterspørgslen er relativ stabil i kvartalet, når vi ser bort fra Kina, og slet ikke er så meget nede som omsætningen, og det er yderst positivt,” siger Kristian Teär.

B&O venter for 2022/23 en negativ omsætningsvækst på mellem minus 9 pct. og minus 3 pct. EBIT-margin før særlige poster ventes at lande i intervallet minus 4 pct. og minus 1 pct. Frie pengestrømme ses i spændet minus 100 til 0 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også