Professionelle kunder hjælper Nilfisk til smalt overskud

Nilfisk mærker, at de private kunder holder mere på pengene, end de har gjort. Omkostninger presser overskud.
Torsten Türling har været adm. direktør siden juni 2021. | Foto: Nilfisk/PR
Torsten Türling har været adm. direktør siden juni 2021. | Foto: Nilfisk/PR
AF RITZAU

Hos Nilfisk, der producerer rengøringsmaskiner til både private og professionelle, mærker man også inflationen og de høje energipriser.

Virksomheden sælger mindre til private og må også se sine omkostninger vokse i takt med prisstigninger på råvarer, transport og energi.

Til gengæld er det lykkedes at øge salget til de professionelle kunder, og det er medvirkende til, at selskabet kommer ud af tredje kvartal med et smalt overskud på 7,6 millioner euro (svarende til 57 millioner kroner).

Torsten Türling, der er administrerende direktør, forklarer, at det særligt er på det amerikanske marked, at det er lykkedes at vokse.

”Vores resultater i tredje kvartal blev også understøttet af en sund vækst i efterspørgslen i Asien. I Europa stammer den højere omsætning fra det professionelle segment hovedsageligt fra prisstigninger,” siger han i en kommentar til regnskabet.

Omsætningen landede totalt set på 263 millioner euro (knap to milliarder kroner), svarende til en vækst på 9,9 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også