Nilfisk-topchef: Fem klare områder skal trække væksten frem mod 2026

Over en femårig periode vil Nilfisk løfte omsætningen fra 995 mio. euro til 1,2-1,3 mia. euro. ”Det er en ambitiøs, men opnåelig plan,” siger topchef.
Foto: Nilfisk/PR
Foto: Nilfisk/PR
AF MARKETWIRE

Nilfisk har store vækstambitioner frem mod 2026, hvor selskabet sigter efter at løfte omsætningen til 1,2-1,3 mia. euro fra de 995 mio. euro, der blev solgt for i 2021.

Det skal ske gennem udvikling af fem klare områder, som selskabet har identificeret i forbindelse med en strategisk gennemgang i andet halvår sidste år.

Det fortæller Torsten Türling, der er administrerende direktør hos Nilfisk, i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag.

De fem områder er udviklingen af service som en selvstændig forretning, mere vækst på de store markeder, at være førende inden for bæredygtige produkter, at optimere førerpositionen på det europæiske marked og at øge robustheden i forsyningskæderne, der har oplevet stor modvind i kølvandet på coronakrisen.

”Vi har identificeret klart underrepræsenterede vækstmuligheder i den strategiske gennemgang, som har mundet ud i vores forretningsplan for 2026. Det er en ambitiøs, men opnåelig plan,” siger Torsten Türling i forbindelse med kapitalmarkedsdagen.

De to største muligheder ses i udviklingen af service som et selvstændigt forretningsområde og et skarpt fokus på mere vækst på Nilfisks hovedmarkeder, det europæiske og amerikanske marked.

”Vi ser et enormt potentiale i planen”

I forbindelse med kapitalmarkedsdagen deler Nilfisk også forventningerne om omsætningsvæksten op i fire kategorier.

Yderligere vækst i det professionelle segment, der i 2021 udgjorde 91 pct. af Nilfisks samlede salg, skal bidrage med en vækst på 100-140 mio. euro i årene frem mod 2026.

Derudover skal service som forretningsområde bidrage med 80-120 mio. euro, specialforretningerne hos Nilfisk skal vokse med 20-30 mio. euro på toplinjen, og forbrugersegmentet, der blandt andet er fokuseret på støvsugere og højtryksrensere, skal give yderligere 5-15 mio. euro i omsætning.

”Vi ser et enormt potentiale i planen. Vi har puttet investeringer bag alle områderne. Jeg er sikker på, at vi vil skabe stærk værdiskabelse frem mod 2026 med den her forretningsplan,” siger Reinhard Mayer, der er finansdirektør hos Nilfisk, på kapitalmarkedsdagen.

Nilfisk hentede i 2021 61 pct. af den samlede omsætning på 995 mio. euro på det europæiske hjemmemarked, mens 30 pct. kom fra Americas, og 9 pct. kom fra Asien og Stillehavsområdet.

91 pct. af salget kom fra det professionelle segment, mens de resterende 9 pct. blev hentet i forbrugersegmentet.

Ud over omsætningsmålet har Nilfisk også et mål om at nå en driftsmargin (EBITDA) før særlige poster på over 16 pct. mod 14,5 pct. i 2021.

Vestlige brands bliver kopieret i Rusland

Hackernetværk truer Ecco med angreb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også