DetailWatch

Volkswagen: Vi forbereder os på en afglobaliseret verden

Den tyske bilkæmpe vil øge investeringerne i Europa og USA for at reducere virksomhedens afhængighed af Kina, siger topchef.

Herbert Diess, topchef i Volkswagen, vil rykke produktion tættere på kernemarkederne | Foto: Carsten Koall/AP/Ritzau Scanpix

Efter at have satset stort på globalisering, ændrer Volkswagen nu sine produktionsmetoder i lyset af krig, sundhedsproblemer og handelskonflikter.

Den tyske bilgigants nye strategi fokuserer på kortere forsyningskæder, mindre fokus på Kina og flere investeringer i USA.

Det skriver Wall Street Journal.

Bilindustrien har siden 2020 måttet navigere i både coronakrisen, chip-krisen og Ukraine-krigen, og står nu over for stigende geopolitiske spændinger.

Det har fået Volkswagen til at forberede sig på en mere afglobaliseret verden i fremtiden, skriver avisen.

Strategien lyder på at styrke bilgigantens internationale forsyningskæde og øge investeringerne i kernemarkederne i Europa og USA for at udvande virksomhedens afhængighed af Kina, som står for næsten 40 pct. af selskabets årlige salg.

”Kina vil forblive en af vækstregionerne, men vi er nødt til at styrke vores fodaftryk i USA. Og det vil sandsynligvis føre til en situation, hvor vi bedre kan balancere vores globale setup,” lød det fra Herbert Diess, Volkswagens topchef , tidligere på måneden til Wall Street Journal.

Samtidig er Volkswagen ved at omstrukturere, hvordan virksomheden køber dele og overvåger de forskellige led i forsyningskæden.

Som en del af Volkswagens indsats for at reducere sin afhængighed af Kina, vil selskabet investere mere end 7 mia. dollar i USA over de næste fem år, med det mål om at fordoble sin andel i det amerikanske marked til mindst 10 pct., skriver Wall Street Journal.

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede