Detailhandlere: Vi mærker ikke faldende forbrugertillid

Tal fra Danmarks Statistik viser, at de danske forbrugere forventer en meget dårligere situation for dansk økonomi om et år. Det har dog endnu ikke vist sig hos Elgiganten eller Magasin.
"I skrivende stund kan vi ikke mærke, at forbrugerne har været påvirket i væsentlig grad," siger Peter Fabricius, adm. direktør i Magasin. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
"I skrivende stund kan vi ikke mærke, at forbrugerne har været påvirket i væsentlig grad," siger Peter Fabricius, adm. direktør i Magasin. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Onsdag præsenterede Danmarks Statistik en analyse, der viser, at danskernes forbrugertillid er i frit fald, men den faldende tillid hos forbrugerne har endnu ikke vist sig hos Magasin, skriver Finans.

”I skrivende stund kan vi ikke mærke, at forbrugerne har været påvirket i væsentlig grad. En langsigtet og meget sløj forbrugertillid er en indikator for, at folk selvfølgelig vil bruge færre penge, så jeg vil ikke udelukke, at de her målinger vil komme til udtryk, men det her er også en måling af, hvad folk synes. Jeg vil gerne se, om de omsættes til handling, før vi reagerer,” siger Peter Fabricius, adm. direktør i Magasin, til Finans.

Mediet har også talt med Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, der heller ikke har mærket forbrugernes tilbageholdenhed, selvom han fornemmer en stemning af, at kunderne afventer den fortsatte udvikling.

Laveste forbrugertillid siden finanskrisen

I analysen, som Danmarks Statistik præsenterede onsdag, blev forbrugertilliden målt til minus 14,4, hvilket er det laveste niveau siden oktober 2008, hvor den lå på minus 16,6.

Oktober 2008 var måneden efter, at finanskrisen rigtig begyndte at rulle.

Den i øjeblikket meget lave forbrugertillid skyldes især forbrugernes forventning til Danmarks økonomiske situation om et år. Forbrugerne venter således, at situationen om et år vil være meget dårligere end i dag.

Den seneste undersøgelse af forbrugertilliden er gennemført i perioden fra 23. februar til og med 20. marts. Undersøgelsen falder dermed sammen med Ruslands invasion af Ukraine.

Onsdag fortalte Frederik Brønnum, adm. direktør i Imerco, til DetailWatch, at udsigterne lægger en dæmper på forventningerne til 2022, der ellers kommer efter et år med rekordomsætning.

”Vi kan se, at den uro, som krigen i Ukraine giver, sætter sig og giver en opbremsning p.t. og en stor usikkerhed, og det har vi selvfølgelig med i vores betragtninger og forventninger til året,” sagde Frederik Brønnum onsdag.

Imerco-chef: ”Der er en opbremsning p.t. og en stor usikkerhed blandt forbrugerne”

Forbrugertilliden dykker til det laveste siden finanskrisen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også