Debat: Stop for webshopsvindel kræver bredt samarbejde i dansk e-handel

Webshopsvindel er blevet et strukturelt problem og kræver løsninger, som både store og små virksomheder har råd til, skriver repræsentanter fra E-mærket og Dansk Erhverv i dette debatindlæg.
AF MARTIN PALUDAN, KOMMUNIKATIONSCHEF I E-MÆRKET OG JENS WEDENBORG, CHEFKONSULENT I DANSK ERHVERV

DEBAT | Online svindel, hvor virksomheder bliver efterlignet af svindlere, er en voksende problemstilling, som Dansk Erhverv og E-mærket samarbejder om at bekæmpe.

Inden for de seneste par år har begge organisationer modtaget et stærkt stigende antal henvendelser fra medlemmer, som oplever at få efterlignet deres webshops og brands.

I en del af tilfældene er det relativt ligetil hurtigt at få lukket siderne via såkaldte take downs, hvor E-mærket hjælper med at påvise de immaterielle krænkelser over for domæneudbyderen, hvor den pågældende svindel-webshop er hostet. Det var fx tilfældet med Bauhaus, hvor vi i e-mærket lykkedes med at få lukket en række falske webshops, som forsøgte at lukrere på Bauhaus’ brand.

Som tidligere beskrevet her i DetailWatch, kan den dialog med domæneudbydere, som en nedtagning kræver, i nogle tilfælde varetages og faciliteres af virksomheden selv. Det fulde billede er bare mere kompliceret. 

For der er også mange tilfælde af efterligning, hvor der ikke nødvendigvis er soleklare juridiske krænkelser, og hvor virksomheden ikke – før efterligningen finder sted – har haft mulighed for at lægge mange juridiske ressourcer i at have strømlinet deres immaterielle rettigheder.

For i dag er det langt fra kun store virksomheder, som oplever at blive efterlignet af svindlere. Tværtimod får vi i både Dansk Erhverv og e-mærket mange henvendelser fra både mellemstore og små virksomheder, som bliver efterlignet. 

Efterladt tilbage

Det er virksomheder, som netop nu ligger i benhård og på mange måder unfair konkurrence med udenlandske aktører som Temu. For dem er der en klar økonomisk begrænsning på, hvor mange ressourcer man kan sætte ind over for hver enkelt kopierende svindler.

Online svindel og efterligningen af danske brands er nået et niveau, hvor det er et strukturelt problem. Og strukturelle problemer kræver strukturelle løsninger. 

Derfor går Dansk Erhverv og E-mærket også i dialog med det danske internets aktører; med teleindustrien og domæneudbyderne, og med det politiske niveau. Det gør vi for at sikre, at vejen for virksomheder til at få lukket for svindlen ikke er så ressourcetung, at mindre og mellemstore virksomheder bliver efterladt tilbage og i praksis taber konkurrenceevne, når deres kunder kommer i tvivl om, hvorvidt det nu er sikkert at handle hos dem.

I en tid, hvor hele dansk e-handel bliver presset af udenlandske aktører som Temu, der ikke spiller efter danske regler, er det afgørende at stå sammen. Og med online svindel er det derfor netop vigtigt at arbejde for løsninger, der løser problemet for alle.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også