Containerrater fortsætter op: Kunder fremrykker fragter for ikke at komme i klemme
Omkostningerne ved international skibsfart er steget, i takt med at virksomheder forbereder sig på at sende varer til julehandlen langt tidligere end normalt.
Det er en konsekvens af de omfattende forstyrrelser af i skibsfarten fra houthiernes angreb i Det Røde Hav.
Det skriver Financial Times.
De gennemsnitlige omkostninger ved at sende en 40 fods container mellem Fjernøsten og Nordeuropa med kort varsel, er nu tre gange højere end samme periode sidste år ifølge analyseselskabet Xeneta, skriver avisen.
Stigningerne i forsendelsesomkostningerne har flere årsager, men ifølge industridata skyldes det mestendels til angrebene i Det Røde Hav, skriver Financial Times.
Houthiernes angreb har indskrænket det globale udbud af containerkapacitet, da skibsejere, der sejler mellem Asien og Europa, er tvunget til at tage en længere rute omkring Afrika.
Fragtraterne har endnu ikke overgået det niveau, man så lige efter, at den yemenitiske militante gruppe begyndte at angribe fartøjer i november.
Men det ser ud til, at højsæsonen er på vej tidligere end normalt, og priserne stiger nu i en normalt mere stille periode. Højsæsonen indtræder traditionelt først sent på sommeren eller tidligt i efteråret.
Mange venter, at angrebene vil forstyrre de globale forsyningskæder ind i efterårsmånederne, hvilket får flere til at rykke forsendelser frem for at undgå manglende kapacitet i den traditionelle højsæson, skriver Financial Times.