Temu-pakker strømmer ind: DAO har oprustet med dagshold til håndtering

På under et halvt år er den kinesiske netkæmpe Temu blevet en af de allerstørste kunder hos flere pakkedistributører i Danmark. ”Vi er ikke engang nået til det største kvartal,” siger aktør.
Pakker fra den kinesiske handelsplatform Temu strømmer ind til danske kunder. På kort tid er Temu blevet en af de største kunder hos flere danske pakkedistributører. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Pakker fra den kinesiske handelsplatform Temu strømmer ind til danske kunder. På kort tid er Temu blevet en af de største kunder hos flere danske pakkedistributører. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Den kinesiske online handelsplatform Temu har fået en særdeles varm velkomst hos de danske forbrugere, og det kan mærkes hos de danske pakkedistributører. 

På de godt otte måneder Temu har været til stede på det danske marked, er den kinesiske platform således blevet en af de største kunder i Danmark hos flere distributører.

Det gælder bl.a. hos en af de største danske distributionsselskaber, DAO, der har haft Temu i folden siden august 2023. I dag er den kinesiske e-handelskæmpe blandt Daos tre største kunder, fortæller salgsdirektør Lars Balsby.

Normalt har Dao, der hver dag håndterer over 100.000 pakker, startet lagerhåndteringen op om eftermiddagen mellem kl. 14 og 16 med de eksisterende kunders pakker. 

Lastbilerne med de mange Temu-pakker kommer derimod typisk ind om formiddagen, og derfor har Dao gennem det sidste halve år været nødt til at hente ekstra arbejdskraft til at håndtere Temu-pakkerne og skrue på arbejdsgangen, så dagene nu starter tidligere i distributionscenteret.

”Vi får pakkerne først på dagen, så vi kan nå at håndtere dem, inden alle vores andre kunders pakker kommer ind om eftermiddagen,” siger Lars Balsby til DetailWatch.

Han vurderer, at Dao står for at håndtere mellem 30-50 pct. af det samlede antal pakker, Temu sender ind i Danmark, og altså er en af de primære danske samarbejdspartner for den kinesiske webshop.

Dao har derfor også været ude at ansætte nye medarbejdere til det nye dagshold, der håndterer formiddagspakkerne fra kinesiske handelsplatforme. Præcis hvor mange vil Lars Balsby ikke kommentere på, men han fortæller, at det er under 10 nye medarbejdere.

”Betragtelige mængder”

Dao er imidlertid ikke den eneste distributør, der på kort tid har fået Temu ind som en af de største kunder i Danmark. 

Det danske selskab Parcel4You opererer i hele Europa, og de fleste forsendelser er fra Danmark til Europa og resten af verden. 

Distribution i Danmark og Norden er en mindre del af forretningen, men dog en del der siden Temus indtog har været i stor vækst.

”Den primære del af de pakker, vi håndterer ind til Danmark og Norden, kommer fra Temu - og det er primært her, vi hjælper Temu. Det er overhovedet ikke lige så stort i Europa generelt,” siger Thomas Bloch, der er stifter af og adm. direktør for den danske distributør Parcel4You, der siden 2011 har hjulpet e-commerce kunder med pakkefragt.

”Mængden svinger en del fra dag til dag, men det er betragtelige mængder, der kommer ind dagligt. Det er dog ikke en særlig stor andel af det, der reelt kommer ind, som vi står for at håndtere - nok under 5 pct. af deres samlede mængde ind til Europa,” fortsætter fragtbossen.

Thomas Bloch kan ikke kommentere nærmere på, hvor mange pakker man i Parcel4you forventeligt håndterer for Temu på et år, men han fastslår, at der samlet er tale om ”millioner af pakker til Europa”, hvoraf Parcel4you kun håndterer en del af mængden og ”nok under 5 pct.” siger han.

”Det er svært at sige endnu, for vi er jo ikke engang nået til det største kvartal (fjerde kvartal, red.), hvor man har Black Friday og julehandlen. Der går e-handlen jo fuldstændig bananas for alle. Så det ville være gisninger at begynde at sætte tal på,” lyder det.

Udvider stadig fragtnetværk

Der er imidlertid ikke noget, der for nuværende tyder på, at Temus ordretilvækst stagnerer, for den kinesiske webshop er stadig på udkig efter flere samarbejdspartnere blandt de danske fragtaktører. 

Seneste skud på stammen i Temus danske distributørnetværk er GLS’ danske landeforretning - der i øvrigt er den første GLS-forretning til at indgå samarbejde med Temu i Europa.

Det er endnu ikke et formaliseret samarbejde, men en prøveperiode der er løbet over de seneste to uger. Af samme årsag er det begrænset, hvor store pakkemængder GLS Denmark håndterer for Temu.

”Indtil videre er det ikke engang dagligt. Pakkerne kommer lidt i klynger, men det er ikke ret meget for nuværende. Det er ikke ret meget mere end en uge siden, vi startede op, og inden det bliver et mere formaliseret samarbejde, har vi heller ikke rigtig nogen indikation på, hvor stor en volumen det kan blive for os,” siger adm. direktør for GLS Danmark, Steen Ravnsbæk Kristensen til DetailWatch.

Topchefen lægger dog ikke skjul på, at interessen i at lande et etableret partnerskab med Temu er stor, og jo mere volumen, der er på, jo mere interessant kan det også blive for selskabet.

”Håbet ved at opstarte et samarbejde er, at Temu vil blive en af vores større kunder, men om det lykkes eller ej, det er jo ikke sikkert endnu,” siger Steen Ravnsbæk Kristensen.

Temu er på lidt over et halvt år blevet den tredje mest populære webshop hos de danske forbrugere | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix
Temu er på lidt over et halvt år blevet den tredje mest populære webshop hos de danske forbrugere | Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix

Rift om Temu

Mens Temus popularitet hos de danske webshoppere blot er steget og steget igennem de seneste måneder - i april viste tal fra Dansk Industri, at webshoppen i første kvartal af 2024 indtog en tredjeplads over de mest populære webshops - har den kinesiske netkæmpe også været genstand for skarp kritik fra mange vinkler. 

Blandt andet slog en undersøgelse udført af den europæiske legetøjsindustri Toys Industries of Europe fast, at ingen af de 19 produkter i undersøgelsen overholdt europæiske lovkrav, mens 18 ud af 19 produkter blev vurderet som decideret farlige for børn.

For nylig var det miljøminister Magnus Heunicke, der i et skriftligt svar til Børsen opfordrede de danske forbrugere til helt at boykotte handelsplatformen, indtil sikkerheden i produkterne var forbedret. 

Det forslag ser man dog ikke den store effekt af ude hos de danske distributører.

”Man kan ikke undgå, at pakkerne kommer ind - det ved jeg i hvert fald ikke, hvordan man skulle gøre. Alle er jo interesserede i at have Temu som kunde,” konstaterer Lars Balsby.

Historierne om lavkvalitets- eller decideret farlige produkter har alligevel givet anledning til overvejelser om samarbejdet med Temu.

”Er fortoldet”

De tre fragtaktører forklarer imidlertid alle, at man står for last mile delivery og derfor ikke har noget at gøre med varerne, inden de er kommet ind over EU’s grænser - og toldmyndigheder.

”Når pakkerne ankommer til Dao, er de fortoldet og klar til levering i Danmark. Vi har intet at gøre med indfortoldning. Det er jo toldvæsenets job at sørge for at kontrollere kvaliteten af det, der kommer ind - og få det stoppet, hvis det ikke lever op til kravene,” siger Dao-salgsdirektør Lars Balsby og fortsætter: 

”Det er svært at begynde at være dommer over. Vores retningslinjer tilsiger jo, at kunden skal overholde reglerne. Men vi tjekker ingen af kundernes varer, for det er ikke vores opgave - det er toldvæsenets”

Samme overvejelser gør man sig ligeledes i Parcel4you og GLS Denmark.

”Vi kender ikke indholdet af pakkerne. Det gør vi ikke med nogen af vores kunder. Vi må ikke åbne pakken for at se, hvad der er i den, og lave vores egen vurdering af, om det er rigtigt eller forkert. Men vi har et godt samarbejde med både politi og toldmyndigheden,” siger GLS-topchef Steen Ravnsbæk Kristensen.

DetailWatch har været i kontakt med Postnord ang. fragt af Temu-pakker. PostNord afviser dog at have Temu som kunde. 

I en artikel i Jyllands-Posten har journalisterne dog bestilt en pakke hjem fra Temu, der bliver leveret i en Postnord hent selv-boks.

Samtidig fremgår Postnord som samarbejdspartner på Temus kanaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også