Klumme: Danske butikker har noget, som Temu ikke har

Konkurrencen på pris alene bliver svær at vinde, men danske e-handlere skal gå en anden vej, skriver chef for retail i Wolt i en opfølgende kommentar til sidste uges indspark fra Løbeshop.dk.
Jakob Bollerup er chef for retail i Wolt Danmark. | Foto: Pr/wolt
Jakob Bollerup er chef for retail i Wolt Danmark. | Foto: Pr/wolt
Af Jakob Bollerup, Head of Retail, Wolt Danmark

KLUMME | Ivan Jæger Christiansen fra Løbeshop har taget fat på en vigtig debat: Hvordan kan den danske detailbranche konkurrere med de store, globale spillere, der dominerer markedet for e-handel.

Rådene lyder blandt andet, at der er brug for at skabe fælles fodslag mellem leverandører og e-handlere, ligesom det kan være en god idé at kigge på mere traditionelle former for annoncering, fordi man nemt bliver udkonkurreret på sociale medier af de aggressive, globale spillere, der har store pengepunge.

Jeg er meget enig, og jeg vil tillade mig at føje nogle flere idéer til værktøjskassen, der kan ruste særligt butikkerne i gadebilledet til bedre at kunne tage kampen op om kunderne.

Tættere på kunderne

For selvom de fysiske butikker har svære vilkår og alt tegner til, at de måske endda risikerer helt at forsvinde pga. den stigende handel på nettet, så mener jeg, at de sidder med nogle stærke kort på hånden ift. de globale webshops. De har blandt andet den fysiske relation til kunderne og en stærk forankring i lokalsamfundet.

Hvis de dyrker det, de allerede kan, krydret med de digitale muligheder, der findes, kan de vinde slaget om kunderne. For selvom en webshop som Temu er strøget til tops primært på pris og på helt ustyrlige investeringer i reklamer, så kan det i længden ikke stå alene.

Før eller siden vil forbrugerne reagere på, at de varer, de køber, ikke lever op til deres forventninger, og at det er for besværligt at returnere. Det er ikke tilfældet, når du handler lokalt. Du er tættere på dem, der har solgt dig varen, og tættere på dem, der leverer den.

Vores erfaring i Wolt siger os, at de danske forbrugere ikke kun er optaget af pris. Der er plads til at differentiere sig – særligt på god service og hurtig levering. Det samme gør sig i øvrigt gældende i Finland, hvor hurtige leveringer udgør 25 pct. af alt online salg hos den toneangivende e-handelsplatform Verkkokauppa. En stigning på 30 pct. på ganske kort tid.

Hvis noget går galt

Hos Wolt har vi specialiseret os i at samarbejde med danske, lokale butikker og restauranter. Vi sikrer levering fra disse på typisk 30 minutter på tværs af ca. 50 danske byer. Leveringen kan følges live, uanset om købet er foretaget i den lokale butiks egen webshop eller i vores app.

Hvis noget går galt i købs- eller leveringsprocessen, sidder der op til 300 medarbejdere i kundesupporten i København, der hvert år håndterer over en million samtaler. Det er en kæmpe fordel for kunden og sikrer samtidig en gnidningsfri proces for butikken.

God service, brugervenlighed, tid og kvalitet er parametre, som gør en forskel på den lange bane i kampen om kunderne. Der er en grund til, at Magasin, Zalando og Matas holder fast i toppen af Dansk Industris liste over e-commerce spillere.

Danskerne ved, at de her får kvalitet og god service. Det samme ved man ude i de enkelte lokale byer i Danmark. Herningenserne ved, hvilke tøjbutikker, blomsterhandlere og legetøjsbutikker i gågaden der er de bedste.

Så danske butikker har noget, som Temu og de andre giganter ikke har. Lokalt kendskab og troværdighed. De skal omfavne det og bruge mulighederne inden for e-handel til deres fordel, fordi konkurrencen på pris alene bliver svær at vinde.

En klumme er en opinionsartikel. Klummen er udelukkende et udtryk for skribentens egen holdning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også