Klumme: Sådan vinder danske e-handlere over Google og Temu

Danske e-handlere skal gøre sig uundværlige over for de brands, de sælger. Ellers render Google og kineserne med det hele, skriver adm. direktør i Runningxpert Ivan Jæger Christiansen i denne klumme.
Ivan Jæger Christiansen er adm. direktør i Runningxpert, der står bag de tre webshops løbeshop.dk, løpeshop.no og lopashop.se. | Foto: Runningxpert/pr
Ivan Jæger Christiansen er adm. direktør i Runningxpert, der står bag de tre webshops løbeshop.dk, løpeshop.no og lopashop.se. | Foto: Runningxpert/pr
AF IVAN JÆGER CHRISTIANSEN, ADM. DIREKTØR I RUNNINGXPERT GROUP OG LØBESHOP.DK

KLUMME | I årevis har danske e-handleres succes være synonym med at have fuldstændig styr på den digitale kunderejse: Hvilke interaktioner går kunderne igennem, før de køber noget hos en virksomhed, og hvordan rammer vi dem så bedst med digital annoncering?

Men i dag er kunderne ikke kun ensbetydende med slutkunderne. For skal du bibeholde din relevans som e-handler, skal du i lige så høj grad gøre en forskel for de brands, du sælger i din webshop. Og det sker ikke længere i en digital priskonkurrence med fokus på slutbrugeren.

Vil du være konge over Google og Temu, må du som e-handler tænke på en ny måde, og vi har hos Løbeshop.dk kastet mange penge og kræfter efter at kvalificere den oplevelse, som kunderne kan få online.

Svær men nødvendig manøvre

Et eksempel: Du vil købe en bestemt Webergrill. Derfor googler du modellen og køber den dér, hvor den er billigst, forudsat at websiden ser nogenlunde troværdig ud.

Google og webshoppen tjener pengene på dit køb. Men Weber har skabt det hele og brugt formuer på brandet, så hvorfor skulle Weber egentligt ikke sælge grillen selv?

Svaret er, at det kommer Weber også til at gøre, hvis ikke danske e-handlere forstår, at de skal bidrage til de store brands og kundernes oplevelse for stadig at have en berettigelse. Det er en svær manøvre, men den bliver kun mere og mere vigtig.

E-handlerne skal kunne inspirere slutbrugerne i en grad, så websitet bliver selve destinationen, når kunderne oser efter en grill: De skal lave den se-og-røre-oplevelse digitalt, som de fysiske butikker har været gode til, men som e-handlere traditionelt har været dårlige til.

Her er det ikke nok bare at have et billede af Weber-grillen og en lav nok pris. Der skal skabes et univers med gode råd til valg af grill, vejledning i regler for at grille på en altan etc. etc.

Det kræver, at e-handlerne går i dialog med leverandørerne: Hvordan kan min virksomhed bidrage til jeres brand? For meget få brands synes, det er fedt at være prisdrevet – de vil hellere sælges på kvalitet og egenskaber, og den mulighed skal e-handlerne skabe.

Temu rykker hurtigt

Det gælder ikke mindst i en virkelighed, hvor kinesiske webshops som Temu i raketfart er gået fra ukendt til en af de mest benyttede apps i Danmark – også selv om platformen primært sælger varer, som ikke er ret kendte, og som er fyldt med ting, vi ikke har styr på.

Så forbrugerne er illoyale over for de etablerede forhandlere, som skal skabe et større publikum på deres eget website for at lykkes – og samtidig være enormt tro over for væksten i deres eget publikum; det nytter ikke at have et mål om så mange nyhedsbrevsmodtagere ”som muligt”. Det skal også være de rigtige; dem der er interesseret i de områder, vi gerne vil have.

Hos Løbeshop.dk har vi valgt at gå utraditionelt til værks – vi plastrer f.eks. hele Danmark til i outdoor-annoncering og annoncerer også stadig i traditionelle medier. Hvorfor? Fordi vi kan se, det nytter, når vi samtidig har et stærkt contentunivers, der ikke bare er tilbud eller salgsnyheder. Vores mest læste artikel handler om hælspore – hvorfor det opstår, og hvordan du kommer det til livs.

I mange år har det handlet om at være til stede online. Nu skal brands være rigtigt til stede online, sammen med e-handlere, der bidrager.

Skriv til redaktion@detailwatch.dk, hvis du har en holdning eller indsigt i et aktuelt emne i detailbranchen, som du ønsker at uddybe i en klumme i DetailWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også