Italiensk vagthund tildeler Amazon stor bøde for vildledende markedsføring
De to kæmper British American Tobacco (BAT) og Amazon er kommet i fedtefadet hos den italienske konkurrencemyndighed AGCM, der har tildelt begge parter millionbøder for vildledende markedsføring.
Det skriver Reuters.
Samlet set er de to blevet tildelt en bøde på 7 mio. euro, svarende til lidt over 52 mio. kr. Størstedelen af bøden går dog til tobaksproducenten BAT, der er blevet tildelt en bøde på 6 mio. euro (44,7 mio. kr.), mens Amazon har fået en bøde på 1 mio. euro (7,45 mio. kr.).
Bøderne er givet, fordi begge ifølge AGCM har undladt at give tilstrækkelige oplysninger til forbrugeren om nikotinindholdet samt de sundhedsrisici, der følger med ved at bruge produkterne Glo Hyper X2 og Glo Hyper Air, som ifølge AGCM er blevet fremstillet som ”simple elektroniske enheder” og ”designobjekter.”
”Dette er alvorligt vildledende adfærd, der får forbrugerne til at købe et produkt, der udgør en sundhedsrisiko og er forbudt for mindreårige,” skriver AGCM i meddelelsen.
Både Amazon og BAT erklærer sig begge dybt uenige i AGCM’s udlægning og mener, at de har arbejdet tæt med de italienske myndigheder i processen for at sikre, at markedsføringen levede op til reglerne.
En talspersonen fra Amazon udtaler ifølge Reuters, at selskabet planlægger at appellere bøden, og uddyber, at beskrivelsen for produkterne indeholder både referencer til aldersbegrænsning samt sundhedsrelaterede risici.