Interflora betaler 20.000 kr. i bøde for spam
En fejlagtig markedsføringspraksis på nettet koster nu Interflora en bøde på 20.000 kr.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden, der har givet bøden på baggrund af en klage fra en kunde, der var blevet tilmeldt Interfloras nyhedsbrev automatisk efter at have handlet på platformen.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er det en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod uanmodede henvendelser – også kaldet spamforbuddet. Reglen betyder, at virksomheder som udgangspunkt kun må sende elektronisk markedsføring, hvis den har fået samtykke fra modtageren - og et køb tæller ikke i sig selv som et samtykke.
”Forbrugerne skal ikke drukne i elektronisk markedsføring, når de handler på nettet. Som det klare udgangspunkt skal en forbruger derfor aktivt give samtykke til at modtage markedsføring fra en virksomhed, før virksomheden lovligt kan sende markedsføring til forbrugeren. Det var ikke tilfældet i sagen med Interflora, og virksomheden har derfor nu måtte betale en bøde,” udtaler fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann i meddelelsen.
Ifølge Interflora har virksomheden ændret sin praksis før Forbrugerombudsmandens henvendelse og har stoppet tilmeldingen til nyhedsbreve i forbindelse med køb. Virksomheden har erkendt overtrædelsen af markedsføringsloven og har accepteret bøden på 20.000 kr.
Bøden er beregnet efter den skærpede bødemodel, som trådte i kraft i forbindelse med en ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022, skriver myndigheden.