Forbrugerombudsmanden politianmelder syv virksomheder

Flere virksomheder har ifølge Forbrugerombudsmanden brudt kontantreglen ved ikke at tage imod kontantbetaling.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Forbrugerombudsmanden politianmelder syv virksomheder på baggrund af en række klager over, at de ikke tager imod kontanter eller besværliggør kontantbetaling fra kunder.

For virksomhederne har i så fald brudt kontantreglen.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

Klagerne er sendt til Forbrugerombudsmanden i perioden marts 2021 frem til sommeren 2023.

”Hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller mobil, så skal den også tage imod kontanter, medmindre der er tale om selvbetjening eller handel på nettet,” siger den fungerende forbrugerombudsmand, Andreas Weidemann, i pressemeddelelsen.

For kontantreglen i betalingsloven siger, at virksomheder, der tager imod kort- og mobilbetalinger, også skal tage imod kontanter i tidsrummet fra klokken 06.00 til 22.00.

Politianmeldelserne omhandler virksomhederne Casablanca Aarhus ApS, COOP Danmark A/S, V21 A/S (Værftets Madmarked), Leos Legeland Danmark A/S, Mash Århus ApS, Streetfood Aalborg ApS og Scandic Hotel A/S.

Overtrædelsen straffes med en bøde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også