Lyserøde bude leverer underskud på 55 mio. i offensivt lanceringsår

”Vi skal vokse, så der er ingen forventninger om overskud på nuværende tidspunkt,” siger landechef for tyskejede Foodora i Danmark, der også forventer underskud i 2023.
Britiske Oliver Frost kom til Foodora Danmark i slutningen af oktober fra søsterselskabet Foodpanda i Hong Kong. | Foto: Foodora
Britiske Oliver Frost kom til Foodora Danmark i slutningen af oktober fra søsterselskabet Foodpanda i Hong Kong. | Foto: Foodora

Den lyserøde leveringstjeneste Foodora, der i oktober sidste år relancerede i det tidligere Hungry-selskab, kom ud af 2022 med et underskud på 55 mio. kr.

2022 var i langt størstedelen af året præget af investeringer for Foodora, der satser offensivt på det danske marked. I slutningen af 2021 købte Foodoras tyske ejere, Delivery Hero, den tidligere Hungry-leveringstjeneste, og frem til oktober 2022 gik tiden med at poste penge i at inkorporere Hungry i Delivery Hero-koncernen og at rebrande det under navnet Foodora.

5. oktober 2022 blev Hungry-budene erstattet af de lyserøde leveringsbude på de danske veje. På trods af det store underskud for 2022 er landechefen i Danmark godt tilfreds med året og det fodfæste, selskabet indtil videre har fået i Danmark.

”Jeg er glad for meget af det, vi har opnået. Vi har skaleret vores forretning i de største byer og gennemført en succesfuld rebranding til Foodora. At komme som nyt navn i et meget konkurrencepræget marked er altid en udfordring, men vi ser den udvikling, vi gerne vil se,” siger Oliver Frost, der er Foodoras landechef i Danmark.

I 2022 har moderselskabet Delivery Hero skudt 41 mio. kr. i den danske forretning, og med underskuddet på 55 mio. kr. falder egenkapitalen fra godt 16. mio. kr. til knap 2,5 mio. kr.

Store konkurrenter

Leveringsmarkedet er generelt et marked med små marginer, og jo større man er, desto længere kan man presse priserne på levering ned på grund af stordriftsfordele.

I Danmark er markedet domineret af Just Eat og Wolt, som er store, globale leveringskoncerner med store markedsandele i det danske landskab.

Selv om Foodora også er en del af en stor, international leveringskoncern i skikkelse af Delivery Hero, som er til stede i over 70 lande, kan det være svært at bryde gennem de etablerede leveringstjenesters jerngreb på Danmark.

”Stærk konkurrence gør selvfølgelig tingene sværere, men jeg tror også, det gør os bedre. Overliggeren er høj, og forventningerne hos de danske forbrugere er det samme, så vi er nødt til at levere vores bedste for at konkurrere, men det kan jeg også godt lide,” siger Oliver Frost.

Foodora er den første af de tre store leveringstjenester, der er kommet med dansk regnskab for 2022.

Kræver investeringer

Foodora forventer også et underskud i 2023, hvilket selskabet begrunder med fortsatte investeringer i at vokse virksomheden i forsøget på at erobre markedsandele.

Oliver Frost vil ikke svare på, om overskuddet i 2023 forventes at blive større eller mindre end i 2022, men at det bliver et underskud, er en beslutning, der bliver taget med åbne øjne.

”Vi kunne blive profitable i morgen ved at skære ned på vores leverings-logistik og marketing-investeringer, men det ville ske på bekostning af vores fremtid. Vi er her i det lange løb og tror på, at det kræver at lave de rigtige investeringer tidligt for at blive en stærk spiller i Danmark,” siger Oliver Frost.

Markedet for leveringstjenester har siden pandemiens afslutning været hårdt pressede – blandt andet af forbrugere, der ikke længere sidder derhjemme og bestiller mad og af den generelle økonomiske afmatning.

Just Eat Takeaway og Doordash er begge halveret i værdi, mens Delivery Hero ”kun” har mistet en tredjedel af værdien. Samtidig sidder pengene ikke lige så løst hos investorer i en tid med global økonomisk afmatning.

Fortsat underskud i nærmeste fremtid

Den seneste tids økonomiske pres øger ledelsens fokus på bundlinjen i de store koncerner, og Foodora-landechefen har tidligere sagt til DetailWatch, at snoren ikke er lige så lang i forhold til at køre med underskud i længere tid.

Oliver Frost vil ikke sætte årstal på, hvornår Delivery Hero forventer, at Foodora leverer overskud, men at det ikke er i den nærmeste fremtid.

”Vi skal vokse, så der er ingen forventninger om overskud på nuværende tidspunkt. For alle markedsentréer for madleveringstjenester er mønsteret at investere i øgede markedsandele og bevæge sig mod overskud på et senere tidspunkt. Vi er stadig tidligt på den rejse, og vi har stor opbakning fra Delivery Hero,” siger Oliver Frost.

Siden lanceringen i oktober har Foodora særligt satset på at etablere sig i de store byer. Ifølge selskabets egne tal har Foodora fået 50.000 nye kunder i de fire største danske byer. Ud over København, Aarhus, Odense og Aalborg har Foodora egne bude i Randers, Viborg og Silkeborg.

Foodora har i første omgang en ambition om at nå en halv million ordrer hver måned i Danmark, og det skal efter planen ske i løbet af 2024.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også