Ægte mennesker er overflødige hos dansk webshop – AI-maskine er topchef

Snakken om ChatGPT er buldret afsted den seneste tid, og hos Aisthetic Apparel har AI-maskinen fået al magten. Investor har store forventninger, men mener også, at teknologien er en kæmpe trussel.
João Ferrao dos Santos er officielt adm. direktør i Aisthetic Apparel. Reelt er han dog kun personlig assistent for AI-direktøren, der tager alle beslutninger i selskabet. | Foto: Aisthetic Apparel/pr
João Ferrao dos Santos er officielt adm. direktør i Aisthetic Apparel. Reelt er han dog kun personlig assistent for AI-direktøren, der tager alle beslutninger i selskabet. | Foto: Aisthetic Apparel/pr

Da Martin Petersen for halvanden måneds tid siden sad og drak sin morgenkaffe, dumpede der en besked ind på hans telefon fra hans portugisiske ven João.

João havde set et tweet om en mand, der havde sat en AI-robot (kunstig intelligens-maskine, red.) til at være adm. direktør for et selskab, og opslaget på Twitter fødte en idé hos João.

”Skal vi ikke også gøre det? Vil du være med?” skrev João til Martin Petersen.

”Ja, det lyder fedt, lad os gøre det,” skrev Martin Petersen uden tøven tilbage.

De to venner skrev et par beskeder frem og tilbage, og hurtigt blev de enige om at stifte et selskab og sætte chatrobotten ChatGPT, der bygger på kunstig intelligens, til at være topchef i virksomheden.

Martin Petersen blev investor med et indskud på 1.000 euro, og han hev sin gymnasieven Frederik van Deurs, som han har stiftet selskabet Green Innovation Group sammen med, med som investor i det nye selskab.

Sammen med João Ferrao dos Santos og en fjerde ven fra Portugal, der også lagde en investering, grundlagde de fire selskabet Aisthetic Apparel, som 19. marts blev officielt registret med eget CVR-nummer.

”Da vi investerede, havde vi ingen anelse om, hvad virksomheden skulle lave. Vi vidste ikke, om den (ChatGPT’en, red.) ville vælge at lave t-shirts, programmering eller noget helt andet,” fortæller Martin Petersen til DetailWatch.

”Hvad skal vi lave?”

João Ferrao dos Santos blev udpeget som AI-direktørens personlige assistent, og han begyndte at stille chatbotten spørgsmål, der skulle få gang i virksomhedens forretning.

”Vi har et firma, og du er CEO. Hvad skal vi lave?” lød det første spørgsmål.

AI-direktøren gav tre forskellige muligheder på en forretningsplan, fortæller Martin Petersen.

”Vi kunne se, at to af dem umiddelbart krævede for meget menneske, så vi spurgte ChatGPT’en, hvilken af de tre muligheder der ville kræve mindst menneskelig interferens. Den svarede, at det, vi skulle lave, var t-shirts on demand, så det blev forretningen til at starte med.”

En time efter det første spørgsmål havde AI-maskinen lavet en hjemmeside, og kunderne kunne begynde at købe t-shirts og senere hoodies på Aisthetic Apparels webshop.

”Inden for de første fire dage solgte vi for 15.000 kr., og på den første måned blev der solgt for over 20.000 euro, altså over 150.000 kr.,” siger Martin Petersen, der tilføjer, at webshoppen er global.

Selskabets grundlov

Men hvordan kan en computerdrevet direktør drive et helt selskab og sørge for, at der kommer varer ud til kunder i det meste af verden?

Svaret er, at AI-direktøren tager stilling til alt og har valgt en række leverandører og systemer, der håndterer hele værdikæden i virksomheden, forklarer den danske investor.

Det er eksempelvis virksomheden Printful, der er et print on demand-firma, som producerer og leverer Aisthetic Apparels produkter, i takt med at der dumper ordrer ind fra kunderne, og webshoppen kører via Shopify, fordi det ifølge AI-direktøren var den bedste løsning til at komme hurtigt ud på markedet.

Selskabets logo, der figurerer på t-shirts og alle andre produkter, er også lavet af en AI-maskine via tekst til billede med programmet Midjourney, fortæller Martin Petersen.

”Så vi har minimeret, hvor meget mennesker gør i det her,” siger han.

Danske Martin Petersen var en af de første fire investorer i Aisthetic Apparel. | Foto: João Ferrao dos Santos
Danske Martin Petersen var en af de første fire investorer i Aisthetic Apparel. | Foto: João Ferrao dos Santos

Selvom AI-direktøren kan klare det meste, er der trods alt også brug for en hjælpende hånd fra et levende menneske til visse opgaver. João Ferrao dos Santos er derfor blevet ChatGPT-direktørens menneskelige assistent og selskabets juridiske adm. direktør – men han skal følge nogle helt klare spillerregler, understreger Martin Petersen.

”João må kun arbejde i virksomheden en time om dagen. Og han må ikke tage beslutninger, som ikke er taget gennem ChatGPT. Det står i vores vedtægter, så det er en del af grundloven for selskabet.”

Fra eksperiment til investeringsrunde

Til en start havde Martin Petersen og de tre andre egentlig bare tænkt, at Aisthetic Apparel skulle være et eksperiment, som skulle køre i en måned.

”Vi ville se, hvor god teknologien var blevet, og hvor meget forretningsviden der egentlig er relativt almen – og man må jo bare sige, at det er overraskende meget af det, du lærer på CBS, som du i princippet kan få fra ChatGPT.”

I løbet af de første par dage af eksperimentet begyndte en stor gruppe mennesker at henvende sig, fordi de syntes, at projektet var spændende, og fordi de gerne ville investere i virksomheden. De fire ejere satte derfor gang i en investeringsrunde – og lod naturligvis AI-direktøren tage stilling til, hvilken værdiansættelse selskabet skulle have.

”Baseret på, hvor virale vi er, og hvor spændende folk synes, det her er, så synes jeg, at vi er 4 mio. euro værd,” svarede AI-direktøren.

Investeringsrunden er netop lukket, og 11 nye investorer er trådt ind i ejerkredsen. Samlet har Aisthetic Apparel hentet 101.000 euro – godt 750.000 kr. – men det står stadig hen i det uvisse, hvad pengene skal bruges til. For det er op til AI-direktøren, om selskabet også i fremtiden skal fokusere på webshoppen med t-shirts, eller om der skal lægges en ny forretningsstrategi.

”Jeg er meget spændt på at se, om den (AI-direktøren) skifter industri – om den eksempelvis begynder at lave apps, virtual reality eller noget helt andet. For den har ikke den begrænsning, vi mennesker har med en form for switching costs, når man skal blive god til flere ting samtidig.”

”Så jeg er meget interesseret i at se, om den hopper ind i nye forretningsområder, eller om den bare vil gå dybere ind i det, hvor den er. Jeg føler mig ret sikker på, at det kommer til at blive større,” siger Martin Petersen.

”Det er fuldstændig surrealistisk”

Den danske investor er også engageret i en række andre startups, men Aisthetic Apparel skiller sig markant ud. Interessen fra nye investorer, medier og kunder har været overvældende, lyder det.

Martin Petersen har været iværksætter hele sit voksenliv, og han har blandt andet stiftet en række selskaber med Frederik van Deurs, der også er investor i Aisthetic Apparel. For syv år siden stiftede de det grønne innovationsfirma Innovation Group sammen, som Frederik van Deurs i dag står i spidsen for.

”Det er fuldstændig surrealistisk at se, at det her firma (Aisthetic Apparel, red.) rejser næsten samme mængde af kapital, som vi gjorde (i Green Innovation Group, red.), men til en dobbelt så god værdiansættelse, og at det sker på en måned – det tog os tre-fire år at komme til det punkt.”

De t-shirts, som Aisthetic Apparel sælger, er designet af programmet Midjourney, der bruger kunstig intelligens til at genere billeder. Dette billede er altså ikke af en ægte mand, men skabt af AI-programmet. | Foto: Aisthetic Apparel/pr
De t-shirts, som Aisthetic Apparel sælger, er designet af programmet Midjourney, der bruger kunstig intelligens til at genere billeder. Dette billede er altså ikke af en ægte mand, men skabt af AI-programmet. | Foto: Aisthetic Apparel/pr

Den store interesse for Aisthetic Apparel skyldes primært et ønske ”om at være med i eventyret”, vurderer Martin Petersen.

”Jeg tror, at folk mest af alt er interesserede i at se, hvad der sker, hvis man hælder mere benzin på bålet – hvor langt kan det her gå?”

I samfundet kan der generelt godt være en frygt for hele den her AI-verden og for, at computeren gør mennesket irrelevant. Er I også bange for, hvilke beslutninger AI-direktøren tager på jeres vegne?

”Altså vi har jo den beskyttelse, man normalt har som investor og som ansvarligt menneske. Hvis jeg var investor i et selskab, hvor jeg blev bedt om at gøre noget ulovligt, så ville jeg ikke gøre det – og det gælder jo også her.”

”Og indtil videre så synes jeg, at ChatGPT’en er meget both sides of the coin, hver eneste gang den tager en beslutning.”

En kæmpe revolution

Grundlæggende er Martin Petersen og resten af Aisthetic Apparel-teamet derfor ikke bange for automatisering og computer-direktøren, når det gælder selskabet. Når det drejer sig om samfundet generelt, er det dog en helt anden sag, understreger Martin Petersen.

”Jeg tror, at vi står over for en af de største teknologiske revolutioner siden internettet,” siger han og fortsætter:

”Jeg tror, at vi undervurderer, hvor voldsomt det her kommer til at være.”

Martin Petersen lægger ikke skjul på, at han er bekymret for teknologiens magt fremover.

”Det er vores største mulighed for forbedring, men jeg ser det også som menneskehedens største trussel, at vi ikke får styr på vores teknologi, før vi giver den adgang til internettet,” siger han.

”Jeg har arbejdet med klimaet i de sidste 15 år, og AI’s udvikling har i min verden taget førstepladsen for, hvad der kan komme til at udrydde os. Vi kommer ikke til at vide, hvornår AI’en bliver bevidst, eller hvornår den springer rammerne.”

Er du ikke med til at booste truslerne ved et eksperiment som det her, hvor I fodrer AI-maskinen?

”Jo lidt, men jeg tror, at en af vores bedre sandsynligheder for at overleve, er, at vi får en dårlig oplevelse med AI, der gør, at vi faktisk tager det seriøst, før det er for sent.”

”Jeg tror ikke, at problemet er at bruge den nuværende ChatGPT og teste, hvilken retning den går i. Problematikken er mulighed for et AI-kvantespring, der kommer på et tidspunkt, hvor vi ikke opdager det. Vi ved essentielt ikke, hvad der gør os eller noget andet bevidst.”

Som udgangspunkt skal vi en del år ud i fremtiden, før AI for alvor løber mennesker over ende, vurderer Martin Petersen. For nu vil han interesseret følge med i, hvad AI-direktøren i Aisthetic Apparel beslutter, og hvilken fremtid selskabet har.

”Det sjove er, at ni ud af ti gange, vi har haft en stopklods, så har den været menneskelig. Det er voldsomt at se, hvor meget vores behov for at sove, tænke, vælge, beslutte og være forvirret har været den primære stopklods for det her indtog.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også