Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

Den amerikanske internetgigant sætter ekspansionen af sine Fresh-supermarkeder på pause, indtil den rette formel er fundet, siger Amazon-topchef Andy Jassy ifølge Reuters.
Foto: Henry Nicholls
Foto: Henry Nicholls

Både ekspansionen af Amazons Fresh-supermarkeder og selskabets kasseløse dagligvarebutikker bliver nu sat på pause, lød det ifølge Reuters fra topchef Andy Jassy, da Amazon fremlagde sine resultater for fjerde kvartal af 2022. 

Ifølge topchefen mangler Amazon at finde et butikskoncept, der skiller sig ud og klarer sig godt økonomisk, før man går i gang med en større udrulning af konceptet. Det håber Amazon at finde formlen på i løbet af 2023. 

Andy Jassy holder fast i, at fremtidens dagligvarehandel bliver omnichannel, både online og fysisk, og internetkæmpen har længe set markedet som en måde at få del i flere af forbrugernes penge. 

Det nye udmelding kan måske berolige Amazons konkurrenter inden for traditionel dagligvarehandel, der har afventet, hvilken effekt Amazons indtog på markedet ville få. 

Selvom Amazon har en stor markedsande,l har selskabet stadig til gode at vinde betydelige markedsandele inden for letfordærvelige madvarer, medgav Andy Jassy. 

Torsdag meldte Amazon om en stigning i omsætningen fra 469,8 mia. dollar i 2021 til 514 mia. dollar i 2022, imens selskabets overskud på 33,4 mia. dollar forrige år var vendt til et minus på 2,7 mia. dollar. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også