Både ekspansionen af Amazons Fresh-supermarkeder og selskabets kasseløse dagligvarebutikker bliver nu sat på pause, lød det ifølge Reuters fra topchef Andy Jassy, da Amazon fremlagde sine resultater for fjerde kvartal af 2022.
Ifølge topchefen mangler Amazon at finde et butikskoncept, der skiller sig ud og klarer sig godt økonomisk, før man går i gang med en større udrulning af konceptet. Det håber Amazon at finde formlen på i løbet af 2023.
Andy Jassy holder fast i, at fremtidens dagligvarehandel bliver omnichannel, både online og fysisk, og internetkæmpen har længe set markedet som en måde at få del i flere af forbrugernes penge.
Det nye udmelding kan måske berolige Amazons konkurrenter inden for traditionel dagligvarehandel, der har afventet, hvilken effekt Amazons indtog på markedet ville få.
Selvom Amazon har en stor markedsande,l har selskabet stadig til gode at vinde betydelige markedsandele inden for letfordærvelige madvarer, medgav Andy Jassy.
Torsdag meldte Amazon om en stigning i omsætningen fra 469,8 mia. dollar i 2021 til 514 mia. dollar i 2022, imens selskabets overskud på 33,4 mia. dollar forrige år var vendt til et minus på 2,7 mia. dollar.