Antal ansøgninger om beskyttelse af varemærker er eksploderet i metaverset

Fra 2021 til 2022 steg antallet af europæiske ansøgninger inden for virtuelle varer fra 327 til 1599, mens den samme udvikling ses for NFT’er.
Virksomheder søger i stigende grad at beskytte sine varemærker i den digitale verden. | Foto: John Locher/ap/ritzau Scanpix
Virksomheder søger i stigende grad at beskytte sine varemærker i den digitale verden. | Foto: John Locher/ap/ritzau Scanpix

Mens metaverset ikke for alvor er slået igennem i detailbranchen, er der sket en eksplosiv vækst i antallet af virksomheder, der søger at beskytte sine varemærker i den digitale verden.

Ifølge nye tal fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO, er antallet af ansøgninger inden for virtuelle varer således steget fra 237 til 1599 fra 2021 til 2022 – en stigning på 574 pct.

Samtidig er ansøgninger om varemærkebeskyttelse af de såkaldte Non Fungible Tokens (NFT’er) steget fra 213 til 1270 i samme periode, mens ansøgning rettet mod metaverset er steget fra 5 til 362.

”Det er en tendens, vi også ser i de danske ansøgninger. Nogle af ansøgningerne kommer fra virksomheder, som traditionelt har produceret varer til den fysiske verden, men nu også ser ud til at forberede sig på det forretningsmæssige potentiale i virtuelle verdener,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, der er varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen, i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen koster kopivarer i den fysiske og digitale verden virksomheder knap 7 mia. kr. årligt.

En virksomhed kan bruge sit varemærke til at undgå, at andre efterligner eller kopierer sit brand. Varemærket er nemlig et bevis for, at virksomheden ejer retten til et navn, logo eller et produktnavn.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også