Bang & Olufsen-topchef: NFT'er var første spadestik i metaverse-rejse

B&O arbejder med såkaldte NFT’er i metaverset for at kunne ramme en yngre målgruppe. ”Vi er frontløbere i det her, og vi er i det på lang sigt,” siger topchef.
Kristian Teär er adm. direktør i B&O. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kristian Teär er adm. direktør i B&O. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Bang & Olufsens rejse i metaverset er først lige begyndt, i november lancerede selskabet en NFT-kollektion bestående af 1925 NFT’er i form af billeder af B&O-produkter med flere forskellige kunstneres udtryk på og videoer med lydbidder fra musikere.

NFT står for non-fungible token, og det er en digital fil på en blockchain, der viser, at man ejer noget virtuelt.

”Meningen er, at komme ind i Web3, da vi ser det som meget vigtigt at forstå, hvad det betyder, og det er vigtigt at være der for at ramme en yngre målgruppe. Det synes jeg, vi gjorde med vores lancering,” siger Kristian Teär, som er adm. direktør i B&O, og fortsætter med meldingen:

”Vi er frontløbere i det her, og vi er i det på lang sigt.”

Web3 er en betegnelse for en ny generation af internettet, der inkorporerer begreber som decentralisering, blockchain, NFT og krypto.

Kunstværkerne blev solgt i et blindsalg, hvilket betyder, at man ikke vidste, hvilken af de 1925 NFT’er man fik. Prisen per kunstværk lød på 0,2 ethereum, som i skrivende stund svarer til 1847,35 kr.

Det er ifølge selskabets hjemmeside planlagt, at flere kollektioner skal lanceres. Det tyder ifølge planen for projektet også på, at NFT’erne af B&O’s kendetegnende produkter som Beogram 4000, Beoplay A9 og Beolab 90 skal kunne købes som fysisk produkt med det design, man ejer, i fremtiden.

”Vi vil gerne have, at alt, vi laver, er i samme økosystem. Og når vi ser den interesse, som vi har set i metaverset med produktdesignsne, så er det ikke umuligt, at vi kommer til at gøre noget i den stil, men det vil tiden vise,” røber Kristian Teär.

Bang & Olufsen-aktien har onsdag medvind. Aktien stiger 9,3 pct. til 10,25 kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også