Zalando tager seks procent af alle danske e-handler

Den tyske netbutik for mode fortsætter med at vinde markedsandele i Danmark, og sætter sig nok engang på pladsen som danskernes mest anvendte webshop, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.
Zalando tager igen førstepladsen på listen over danskernes 20 mest benyttede webbutikker. | Foto: Jens Kalaene/AP/Ritzau Scanpix/AP
Zalando tager igen førstepladsen på listen over danskernes 20 mest benyttede webbutikker. | Foto: Jens Kalaene/AP/Ritzau Scanpix/AP

Fra 5,3 pct. sidste år har den tyske online modebutik Zalando i første halvår af 2022 øget sin andel af danske e-handler til 6 pct. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Dermed lander Zalando igen på pladsen som danskernes mest anvendte netbutik og står for flere handler end sine konkurrenter øverst på listen, Matas, Nemlig.com og H&M, tilsammen. For e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund kommer det ikke som nogen overraskelse, at Zalando igen i år topper listen.

”Man må bare lette på hatten over deres gennemslagskraft. Det er imponerende,” siger han.

Over halvdelen er danske

Det er i 2022 ti år siden, Zalando trådte ind på det danske marked. Listen over de 20 mest benyttede webbutikker i Danmark indeholder dog også flere danske virksomheder – heriblandt altså Matas og Nemlig.com men også Elgiganten, Proshop, Saxo og Coop, Bilka og Føtex’ netbutikker. Det glæder e-handelsdirektøren.

”Vi skal ikke mange år tilbage, før størstedelen af listen bestod af udenlandske virksomheder, så det er ganske positivt, at mere end halvdelen nu er danske, og at har flere er med helt fremme.”

”Det vidner i mine øjne om, at vi har nogle virkelig dygtige danske netbutikker, som gør det sværere for store udenlandske spillere at komme ind og dominere, som vi ser på andre markeder, hvor eksempelvis Amazon snupper meget store markedsandele,” siger Niels Ralund.

Siden 2021 er antallet af danske netbutikker på listen dog faldet en anelse, hvilket ifølge e-handelsdirektøren kan tilskrives, at danskerne gerne ville støtte virksomheder herhjemme under coronakrisen. Siden da er udlandshandlen steget.

Også de online dagligvarebutikker Nemlig.com og Coop har tabt lidt terræn. Hvor Nemlig.com er gået fra en andel af handlerne på 2,5 pct. til 1,7 pct. er Coops andel faldet til 1,1 pct. fra 1,6 pct. sidste år.

”Den digitale dagligvarebranche havde stor fremgang under corona, men i 2022 er den gået lidt tilbage, og det påvirker selvfølgelig aktørerne. Det samlede salg er dog stadig højere nu end før corona,” påpeger Niels Ralund.

Som nye webbutikker på listen figurerer Webapoteket, Føtex, Ticketmaster og Fleggaard/Postme.

Zalando-chef efter nedjusteringer: Onlinesalget af tøj skal finde en ny baseline

Zalando stiger 7,5 pct trods skuffende regnskab for andet kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også