E-commerce-konkurser er steget med over 60 procent i Sverige

Antallet af svenske konkurser inden for e-commerce er steget med 61 pct. i løbet af årets første halvdel, skriver mediet Ehandel.
Den største konkurs i den svenske detailhandel i juni har været webshoppen Best of Brands Scandinavia. Foto: Screenshot
Den største konkurs i den svenske detailhandel i juni har været webshoppen Best of Brands Scandinavia. Foto: Screenshot

Imens antallet af konkurser i den svenske detailhandel faldt med 32 pct. i juni sammenlignet med samme tid sidste år, er antallet af konkurser inden for e-commerce steget med hele 61 pct. i løbet af årets første seks måneder.

Det skriver mediet Ehandel på baggrund af tal fra kreditoplysningsbureauerne Creditsafe og UC.

Den positive udvikling i detailsektoren overrasker økonom hos UC Johanna Blomé, netop fordi de seneste måneder har budt på mange rapporter om, at e-handlen er hårdt ramt af markedssituationen.

At de mange konkurser inden for e-commerce ikke påvirker detailbranchen generelt, kan måske skyldes, at der er blevet etablere ekstraordinært mange e-handelsvirksomheder under pandemien, siger hun.

Generelt er antallet af svenske konkurser faldet, men den udvikling forventer både UC og Creditsafe vil vende snart. Både i Norge og Danmark er konkurserne steget i juni, skriver Creditsafe.

Kriserådgivere oplever stigning i firmaer klemt af coronalån og frygter flere detail-konkurser

Dansk tøjbrand med pengestærke investorer går konkurs

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også