DetailWatch

E-commerce-konkurser er steget med over 60 procent i Sverige

Antallet af svenske konkurser inden for e-commerce er steget med 61 pct. i løbet af årets første halvdel, skriver mediet Ehandel.

Den største konkurs i den svenske detailhandel i juni har været webshoppen Best of Brands Scandinavia. Foto: Screenshot

Imens antallet af konkurser i den svenske detailhandel faldt med 32 pct. i juni sammenlignet med samme tid sidste år, er antallet af konkurser inden for e-commerce steget med hele 61 pct. i løbet af årets første seks måneder.

Det skriver mediet Ehandel på baggrund af tal fra kreditoplysningsbureauerne Creditsafe og UC.

Den positive udvikling i detailsektoren overrasker økonom hos UC Johanna Blomé, netop fordi de seneste måneder har budt på mange rapporter om, at e-handlen er hårdt ramt af markedssituationen.

At de mange konkurser inden for e-commerce ikke påvirker detailbranchen generelt, kan måske skyldes, at der er blevet etablere ekstraordinært mange e-handelsvirksomheder under pandemien, siger hun.

Generelt er antallet af svenske konkurser faldet, men den udvikling forventer både UC og Creditsafe vil vende snart. Både i Norge og Danmark er konkurserne steget i juni, skriver Creditsafe.

Kriserådgivere oplever stigning i firmaer klemt af coronalån og frygter flere detail-konkurser

Dansk tøjbrand med pengestærke investorer går konkurs

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede