E-commerce-konkurser er steget med over 60 procent i Sverige

Antallet af svenske konkurser inden for e-commerce er steget med 61 pct. i løbet af årets første halvdel, skriver mediet Ehandel.
Den største konkurs i den svenske detailhandel i juni har været webshoppen Best of Brands Scandinavia. Foto: Screenshot
Den største konkurs i den svenske detailhandel i juni har været webshoppen Best of Brands Scandinavia. Foto: Screenshot

Imens antallet af konkurser i den svenske detailhandel faldt med 32 pct. i juni sammenlignet med samme tid sidste år, er antallet af konkurser inden for e-commerce steget med hele 61 pct. i løbet af årets første seks måneder.

Det skriver mediet Ehandel på baggrund af tal fra kreditoplysningsbureauerne Creditsafe og UC.

Den positive udvikling i detailsektoren overrasker økonom hos UC Johanna Blomé, netop fordi de seneste måneder har budt på mange rapporter om, at e-handlen er hårdt ramt af markedssituationen.

At de mange konkurser inden for e-commerce ikke påvirker detailbranchen generelt, kan måske skyldes, at der er blevet etablere ekstraordinært mange e-handelsvirksomheder under pandemien, siger hun.

Generelt er antallet af svenske konkurser faldet, men den udvikling forventer både UC og Creditsafe vil vende snart. Både i Norge og Danmark er konkurserne steget i juni, skriver Creditsafe.

Kriserådgivere oplever stigning i firmaer klemt af coronalån og frygter flere detail-konkurser

Dansk tøjbrand med pengestærke investorer går konkurs

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også