DetailWatch

Bundlinjen går i minus for plakatvirksomhed med løve-investorer

Resultatet i de fusionerede webbutikker Dialægt/Citatplakat, der har Jan Lehrmann og Jesper Buch som investorer, faldt yderligere i 2021 til et lille millionunderskud. Især B2B-salget trak ned, siger medstifter.

Stiftere af Dialægt, Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo. | Foto: Casper Dalhoff/JPA

Både bruttofortjeneste og bundlinje er faldet i 2021 for virksomheden Dialægt/Citatplakat, der sælger humoristiske udsagn og citater, der kan hænges op på væggen.

Overskuddet blev allerede halveret i 2020 til 490.000 kr., og er i 2021 yderligere reduceret til et underskud på 1,23 mio. kr. Imens bruttofortjenesten forrige år steg med over 4,5 mio. kr., er den sidste år ligeledes faldet fra 7,48 til 4,48 mio. kr.

”Det er jo ikke efter de forventninger, vi havde, da vi gik ind i året,” siger medstifter Nikolaj Lykke Viborg til DetailWatch.

”Vores udfordring i 2020 og især i 2021 har været coronanedlukninger, der har præget regnskabet meget.”

Plakatfirmaets driftsresultat er gået i minus med 1,5 mio. kr., imens egenkapitalen er faldet fra 4,4 mio. kr. til knap 3,2 mio. kr.

”Intet B2B-salg”

Allerede i forrige års regnskab lød det, at starten af 2021 var ramt af en nedgang i aktiviteten på grund af coronanedlukningen, der gjorde, at man ”intet B2B-salg” havde.

”Dette, sammen med at man har brug mange udgifter på at etablere sig i udlandet, hvor der ligeledes er lukket ned, har gjort, at man har et stort underskud i starten af året,” lød det i 2020-regnskabet.

Virksomheden lancerede i 2021 en webbutik med fodboldplakater, blandt andet med det formål at hente nye kunder i udlandet.

Ifølge Nikolaj Viborg ligger omkring halvdelen af plakatfirmaets omsætning hos deres forhandlere i 5-600 butikker i Danmark, imens den anden halvdel kommer fra virksomhedens webshops.

”Det har været usikkert, hvordan butikkerne ville reagere, når der blev lukket op igen. Var de klar til bare at købe ind i vildskab eller holdt de lidt på pengene og så tiden an?”

Men genåbningen kom aldrig rigtigt i 2021, siger Nikolaj Viborg, der påpeger, at man samtidig valgte at fastholde salgsafdelingen under pandemien, med de omkostninger, det indebar. Til gengæld er staben i online-forretningen blevet lidt mindre, for at reducere udgifterne der.

Fra to plakatfirmaer til ét

Dialægt/Citatplakat startede som de to selvstændige webshops, der i 2020 fusionerede efter begge havde deltaget i tv-programmet Løvens Hule. Her gik de såkaldte løver Jesper Buch og Jan Lehrmann ind med en investering på 1,2 mio. kr. i en sammenlægning af de to.

Dialægt blev stiftet i 2015 af Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo, der begge er kandidater i astrofysik, og i dag også sælger solformørkelsesbriller fra webbutikken Astrofysikerne.dk. Citatplakats stiftere hedder Kasper Laursen og Oliver Hansen.

I dag har de fire i ledelsen fordelt opgaverne imellem sig, så Dialægt-stifterne står for online-forretningen, imens Citatplakat-stifterne står for salget til butikker.

”Det er gået rigtig godt med fusionen. Vi har været enige omkring strategien og hvordan, vi skal gøre ting,” fortæller Nikolaj Viborg.

Han kan ikke sige noget om virksomhedens forventninger til og planer for 2022.

Jesper Buch-selskab laver første overskud efter Hungry-salg

Endnu en stor webshop skærer ned og indleder fyringsrunde

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede