DetailWatch

Sorte skyer truer for Zalando trods travl start på 2022

Zalando har næsten formået at matche sit salg fra toppen af corona-tiden, men krig og usikre forbrugere truer.

Arkivfoto. | Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix

Da corona-epidemien sendte forbrugere hjem foran computerskærmen, steg aktiviteten på online-butikken Zalando markant.

Men selv om 2022 er begyndt uden samme restriktioner, har Zalando næsten formået at lokke lige så mange gennem det virtuelle kasseapparat.

Alligevel truer sorte skyer med at koste Zalando et tungt 2022.

I sit regnskab for første kvartal, der er blevet præsenteret torsdag, peger netbutikken selv på krigen i Ukraine, nervøse forbrugere i EU og problemer med at få fragtet varer på tværs af verden.

Det var ellers ikke givet, at starten på 2022 skulle matche starten på 2021. Da corona-epidemien sendte alle fra shoppinggaderne ind på nethandel, kunne man se en markant stigning i aktiviteten på Zalandos hjemmeside.

Det første kvartal sidste år tog omsætningen et hop og steg med 50 procent.

Selv om der fra starten af 2022 ikke har været samme grad af corona-restriktioner, har Zalando næsten formået at matche sin omsætning fra starten af 2021.

Dog skruer Zalando lidt ned for forventningerne til, hvor godt 2022 bliver.

”Vores forventninger til årsregnskabet, som det blev kommunikeret 1. marts, var eksklusive en negativ påvirkning fra krigen i Ukraine.”

”I lyset af et i stigende grad volatilt (med risiko for store udsving, red.) marked, går vi nu efter den nedre ende af vores forventninger,” skriver Zalando.

Zalando har det seneste år øget antallet af aktive kunder fra 41,8 millioner til 48,8 millioner. Antallet af ordrer er også steget – men ikke med samme hast.

I første kvartal i år afgav de 48,8 millioner kunder 58 millioner ordrer.

Selv om Zalandos omsætning i starten af 2022 er en lille smule mindre end i starten af 2021, så er udgifterne til det salg i mellemtiden steget.

Blandt andet derfor er Zalando modsat starten på 2021 kommet fra land i 2022 med et underskud på en halv milliard kroner.

Amazon er ”frygtindgydende” – men kan være en medspiller for danske webshops

Fast fashion-gigant anklages for at kopiere Zara-design

Mere fra DetailWatch

Ikea-topchef i Danmark stopper

Johan Laurell, der har været adm. direktør i Ikea Danmark i de seneste knap fem år, stopper for at blive ny adm. direktør for Ikea i Frankrig. En ny kandidat er fundet, oplyser kommunikationschef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs