Fairtrade holdt fast i forbrugerne i 2023

Væksten i licensindtægterne endte samlet i 0,5 pct. for året, hvilket Fairtrade Danmark er ”meget tilfredse med.”
Aldi- og Irma-lukningen påvirkede i 2023 salget af Fairtrade-bananer, der således faldt med 14 pct. I årets sidste kvartal har det dog rettet sig, skriver organisationen. | Foto: PR/Fairtrade-mærket Danmark
Aldi- og Irma-lukningen påvirkede i 2023 salget af Fairtrade-bananer, der således faldt med 14 pct. I årets sidste kvartal har det dog rettet sig, skriver organisationen. | Foto: PR/Fairtrade-mærket Danmark

Fairtrade-mærket Danmark kan lukke bøgerne for et 2023, hvor organisationen - i egne ord - trodsede udfordringer som energikrise, inflation og prisstigninger og formåede at holde på forbrugerne. 

Det fremgår af Fairtrade-mærket Danmarks netop offentliggjorte årsrapport, ligesom dansk direktør Camilla Erika Lerberg i en pressemeddelelse udtaler, at man er ”meget tilfredse med,” at man ”holdt fast i markedet og forbrugerne i 2023.”

Det udtaler hun blandt andet på baggrund af, at Fairtrade-mærket Danmark i 2023 opnåede ”en lille vækst” på 0,5 pct. i licensindtægterne.

En del af væksten kom fra salget af fairtrademærkede roser, men også Fairtrade-vanilje, hvor salget steg med 1,5 pct. i året. 

Året bar dog også præg af lukningen af Irma-kæden, der rummede en stor del af Fairtrade-sortimentet samt Aldi-lukningen. 

Kaffe er udfordret

Ifølge Fairtrade-mærket Danmark påvirkede begge kædelukninger salget af særligt Fairtrade-bananer, der som konsekvens faldt med 14 pct. i forhold til 2022. Salget rettede sig dog ifølge organisationen i årets sidste kvartal og er nu tilbage på niveau. 

Også i kaffekategorien oplevede man under Fairtrade-mærket et fald i salget, nærmere specifikt på 1,3 pct. 

”Det er bekymrende, da kaffe er en af de mest sårbare råvarer på markedet. Som konsekvens af stigende produktionsomkostninger lokalt og voldsomme klimaforandringer, som påvirker udbytte og høst, står kaffeproducenterne i dag over for massive udfordringer. Derfor har vi sat vores minimumspris på kaffen op, og det reagerer markedet på nu,” udtaler Camilla Erika Lerberg, der understreger, at det er den rigtige vej at gå, hvis vi fortsat vil drikke kaffe i fremtiden:

”Det lys håber jeg, at dagligvarehandlen og forbrugerne også ser,” siger hun.

Camilla Erika Lerberg bruger samtidig anledning til at sende ros mod de danske detailkæder, der har inkluderet Fairtrade-produkter i den priskrig, de i 2023 har ført. 

”Jeg klapper ikke af priskrig på vores fødevarer, men skal det være, er det helt afgørende, at de mere fair og bæredygtigt producerede varer også kommer i tilbudsaviserne. Vi så, at det godt kan lade sig gøre, og det kommer både bonden, som allerede har fået sin fair pris på råvaren på det tidspunkt, og forbrugeren til gode,” siger Fairtrade-mærkets direktør.

Camilla Erika Lerberg fremhæver ligeledes nye EU-regler om afskovning og rapportering om producenternes vilkår og miljøhensyn i værdikæden som noget, der kan sætte fut under den udvikling. For at støtte virksomhederne i de nye EU-krav har Fairtrade-mærket Danmark derfor også opdateret standarderne for henholdsvis kaffe og kakao.

”Vi håber, at de nye EU-regler kommer de små råvareproducenter til gode, og at deres pris får et nøk opad. Vi håber også, at dagligvarehandlens fokus vender tilbage til det sociale aspekt i vores indkøb,” siger hun og fortsætter:

”Vi er efterhånden blevet vant til at arbejde med den grønne del, men som EU-lovgivningen varsler, bliver vi også nødt til at sætte øget fokus på menneskerne i værdikæden. Vi skal have fokus på S’et i ESG’erne og styrke de mest udsatte producenter, hvis vi vil redde verden og vores råvarer.”

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også