Stærk start på året for Pandora ses fortsætte kvartalet ud

Den amerikanske konkurrent Signet kom i marts med en skuffende prognose, men analytiker forventer stærk vækst for Pandora.
"Der er intet, der indikerer, at Pandora har oplevet en svaghed i salget op til Valentinsdag, hvilket Signet ellers var ude og flage,” lyder analysen fra Jyske Bank. | Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
"Der er intet, der indikerer, at Pandora har oplevet en svaghed i salget op til Valentinsdag, hvilket Signet ellers var ude og flage,” lyder analysen fra Jyske Bank. | Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
af MARKETWIRE ‎

Pandoras start på året har været stærkt. I de første fem uger af 2024 voksede det sammenlignelige salg med en høj encifret procentsats i forhold til samme periode sidste år, oplyste smykkeselskabet selv i forbindelse med regnskabet for 2023.

Og nu er spørgsmålet så, om tendensen er forsat første kvartal ud.

Hos Jyske Bank venter analytiker Janne Vincent Kjær, at det stærke brand-momentum er fortsat kvartalet ud, understøttet af de mange kampagner, der gik viralt i slutningen af sidste år, skriver hun i en analyse frem mod regnskabet for første kvartal, der offentliggøres den 2. maj.

”Det har trukket spor ind i 2024, hvor også den nye Belove-kampagne blev skudt i gang i starten af året. Antallet af Google-søgninger på Pandora fortsætter således den stærke trend med en stigning på 19 pct. i første kvartal, dog med en lille nedgang i væksten sammenlignet med det rekordhøje niveau i fjerde kvartal, hvor antallet af søgninger var oppe med 25 pct.”, skriver Janne Vincent Kjær.

Den amerikanske smykkekoncern Signet Jewelers, der blandt andet går efter at lokke kunderne til med smykker til rimelige priser som Pandora, kom i marts med en skuffende prognose for første kvartal 2024, hvor det blandt andet blev meldt ud, at det sammenlignelige salg i butikkerne, vil falde mellem 7-11 pct. i forhold til kvartalet sidste år.

Men Jyske Banks analytiker påpeger, at interessen for Pandora fortsat er høj:

”Og der er intet, der indikerer, at Pandora har oplevet en svaghed i salget op til Valentinsdag, hvilket Signet ellers var ude og flage,” skriver hun.

Forventer vækst

Analytikerne venter en like-for-like vækst i første kvartal på 8 pct. ifølge et estimat indsamlet af Pandora selv.

Jyske Bank venter, at væksten vil lande på 8,2 pct.

”Det er et godt stykke over Pandoras guidance-interval for helåret, der lyder på en like-for-like vækst på 3-5 pct.,” skriver hun i analysen.

For årets første kvartal venter analytikerne en organisk salgsvækst på 11 pct. mod blot 1 pct. i første kvartal sidste år. For hele året ses den organiske vækst lande på 9 pct., hvilket er i toppen af Pandoras egne forventninger på 6-9 pct. mod 8 pct. i 2023.

Topchef Alexander Lacik har tidligere overfor Marketwire påpeget, at der fortsat er mange usikkerheder i forhold til kundernes forbrugslyst og -evne på grund af inflationen og de højere renter.

Han understregede i den forbindelse, at udspillet til 2024 var det første - og at de første forventninger for 2023 lød på en organisk vækst på minus 3 til plus 3 pct.:

”Vi endte på 8 pct. med en organisk vækst på 12 pct. i fjerde kvartal,” har Alexander Lacik tidligere sagt til Marketwire.

Analytikernes forventninger til Pandoras regnskab for første kvartal af 2024:

mio. kr.
Q1 24(e) Q1 23
FY 24(e)
FY 23
Omsætning
6538
5850
30.889
28.136
Organisk vækst (%)
11
1
9
8
Bruttomargin (%)
79,0 77,5
79,1
78,6
EBIT
1316
1256
7793
7039
EBIT-margin (%)
20,0
21,5 25,2
25,0
Nettoresultat
800
889
5153
4740

(e) = medianestimater indsamlet af Pandora blandt op til 17 analytikere inden regnskabet for første kvartal.

Pandoras forventninger til 2024:


Ved Q4
Organisk vækst i %
6-9
EBIT-margin i %
Omkring 25

Analytikernes forventninger til udviklingen i Pandora:


2024 (e)
2025 (e)
2026 (e)
Organisk vækst i %
9
8
8
EBIT-margin i %
25,2
25,8 26,6


Pandora kommer med regnskab den 2. maj omkring klokken 7.30.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også