Aldi sætter gang i milliarddyr britisk ekspansionsplan

Målet er at åbne yderligere 500 butikker i de kommende år og forsøge at generobre tabte markedsandele. 
Aldi vil med den nye plan vinde de markedsandele, kæden har tabt i de seneste måneder, tilbage. | Foto: Molly Darlington/Reuters/Ritzau Scanpix
Aldi vil med den nye plan vinde de markedsandele, kæden har tabt i de seneste måneder, tilbage. | Foto: Molly Darlington/Reuters/Ritzau Scanpix

Tabte markedsandele skal genvindes, lyder det klare mål i Aldis britiske forretning, der nu igangsætter ekspansionsplan til 550 mio. pund svarende til 4,8 mia. kr. 

Ifølge The Telegraph sigter kæden efter at åbne omkring 500 nye britiske butikker i de kommende år, hvilket svarer til 50 pct. flere butikker, end kæden i dag har i Storbritannien. 

”Der er stadig områder af landet, der ikke har en Aldi-butik eller har brug for flere eller større butikker for at kunne imødekomme efterspørgslen. Det er det, vores 2024-ekspansionsplan sigter efter at adressere,” udtaler adm. direktør Giles Hurley, til avisen. 

Meldingen kommer oven på, at Aldi - der ellers har nydt godt af, at de høje forbrugerpriser har sendt briterne i retningen af discount - de seneste måneder er begyndt at tabe markedsandele, nærmere specifikt fra 10,2 pct. i september til 9,3 pct. i januar, viser tal fra Kantar. 

Aldi er lige nu den fjerdestørste supermarkedskæde i Storbritannien målt på markedsandele. Øverst på listen står Tesco, nummer to er Sainsbury’s, og nummer tre Asda.

(Denne artikel er leveret af DetailWatch’ søstermedie, FødevareWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også