365discount: Markant stigning i salget af frugt og grønt under momseksperiment

Kædedirektør er ”slet ikke i tvivl om, at det også langsigtet vil løfte salget betydeligt, hvis momsen fjernes”.
Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. | Foto: Gregers Tycho
Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. | Foto: Gregers Tycho

Salget af frugt og grønt steg med henholdsvis 43 og 37 pct., da 365discount midlertidigt sænkede priserne på de sunde fødevarer med 25 pct., svarende til momsafgiften, i den sidste uge af januar.

Det fortæller Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount, som er en del af Coop, til Jyllands-Posten.

I et lignende tiltag har tyske Lidl sænket prisen på frugt og grønt i hele februar, og Michael Tilsted medgiver, at den markante stigning i salget kan skyldes den store omtale af kampagnerne. Men håbet er nu alligevel, at effekten vil få politikerne til at indføre forskellige momssatser på forskellige varegrupper, såkaldt differentieret moms.

”Det er meget muligt, at den langsigtede effekt vil være mindre end den voldsomme stigning, vi har set den seneste uge. Jeg er dog slet ikke i tvivl om, at det også langsigtet vil løfte salget betydeligt, hvis momsen fjernes,” siger Michael Tilsted til Jyllands-Posten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også