Coop smider millioner i momsopråb – flere kæder og regeringsparti bakker op

”Vi kan kun kigge nordpå for at se, at momsdifferentiering kan fungere,” siger kædedirektør, der afviser Coop har haft for meget fokus på pris og svigtet dagsorden om ansvarlighed.
Coop vil med ny kampagne sende en tydelig opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt. I den anledning har 365discount-kæden med direktør Michael Tilsted i spidsen sendt et brev til skatteminister Jeppe Bruus (S). | Foto: Gregers Tycho
Coop vil med ny kampagne sende en tydelig opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt. I den anledning har 365discount-kæden med direktør Michael Tilsted i spidsen sendt et brev til skatteminister Jeppe Bruus (S). | Foto: Gregers Tycho

Når 365discount i den sidste uge af januar midlertidigt sænker priserne på frugt og grønt 25 pct. svarende til momsafgiften, er der tale om en investering, der sandsynligvis løber op i 2-3 mio. kr. 

Det fortæller kædedirektør Michael Tilsted i et interview med DetailWatch. For siden Coop i oktober 2022 investerede 1 mio. kr. i en lignende kampagne, er 365discount-kæden vokset betydeligt med flere butikker, og derfor er beløbet væsentligt større denne gang. 

Siden dengang har inflations- og omkostningskrisen delvist løsnet grebet i forbrugerne, men ifølge kædedirektøren hænger en nedadgående trend for salget af frugt og grønt ved. 

Ifølge en undersøgelse fra Coop har 48 pct. ændret madvaner til den ”dårlige” side på grund af højere priser. 

”Tingene er nu ved at normalisere sig lidt, og man har vænnet sig til, at fødevarepriserne er lidt dyrere, men det fjerner ikke fokus fra, at det er mindst lige så aktuelt nu,” siger Michael Tilsted. 

Investeringen er samtidig et skift fra det massive prisfokus, som Coop og Salling Group har haft i deres kommunikation mod forbrugerne det seneste halvandet til to år. Det har trængt andre temaer, såsom ansvarlighed, bæredygtighed og kvalitet, i baggrunden.

Er denne kampagne også et udtryk for, at I har svigtet den ansvarlige dagsorden, som Coop traditionelt har stået for?

”Jeg synes ikke, vi har svigtet dagsordenen. For bag linjerne er der mange fine initiativer, der er blevet kørt. Men med det store prisfokus har vi prøvet ikke at svigte danskerne, for der har fødevarepriserne bare været en af de store problemer. Priserne skal stadig fylde, men nu er der noget andet, der skal fylde lidt mere igen,” siger Michael Tilsted. 

Flere tiltag i løbet af året

Debatten om den danske momssats er med jævne mellemrum skvulpet op i offentligheden. Fra politisk side har man dog hidtil afvist en momssænkning på frugt og grønt som en gangbar vej – bl.a. af økonomiske og tekniske årsager. 

I et svar til Folketinget oplyste skatteminister Jeppe Bruus (S) for et år siden, at det ville koste staten mellem 2 og 2,5 mia. kr. at sænke afgiften.

Michael Tilsted, bekymrer det dig ikke, at skatteminister Jeppe Bruus har sagt, at det kan koste staten et milliardbeløb at sænke afgiften?

”Det gør det faktisk ikke. Jeg vil også påpege, at uanset hvad, de siger, kan lade sig gøre, så skal vi kun kigge nordpå til vores kollegaer i Norge for at se, at det kan fungere teknisk og praktisk. Sekundært vælger Jeppe Bruus isoleret at kigge på frugt og grønt. Hvis man åbner op for denne flanke på fødevarer, ville det give god mening at kigge på, om man kan finde en finansiering på andre varer,” siger Michael Tilsted.

Skatteminister Jeppe Bruus har før påpeget, at det vil koste staten et milliardbeløb at sænke afgiften. | Foto: Jens Dresling
Skatteminister Jeppe Bruus har før påpeget, at det vil koste staten et milliardbeløb at sænke afgiften. | Foto: Jens Dresling

Michael Tilsted vil dog lade eksperter om at finde ud af, hvordan finansieringen kan gå op. Som led i kampagnen har Coop også sendt et åbent brev til skatteminister Jeppe Bruus og rakt ud til regeringspartiet Moderaterne. 

Partiet har selv i denne uge foreslået at halvere momsen på de grønne varer og vil skaffe de mistede penge til staten ved i stedet at sende den ekstra moms over på de varegrupper med de højeste udledninger af drivhusgasser, herunder oksekød. Det skriver bl.a. BT.

Den daværende socialdemokratiske etpartiregering bad for to år siden et hold eksperter, anført af økonomiprofessor Michael Svarer, om at komme med nogle bud, hvordan en potentiel CO2-afgift kan se ud. 

Anbefalingerne ventes at komme til februar i år, og først der vil Jeppe Bruus kommentere på forslaget om at halvere momsen på frugt og grønt for i stedet at putte ekstra moms over på andre varer. 

Lidl følger trop

Coops initiativ blev offentliggjort mandag, og kort derefter annoncerede Lidl, at dagligvarekæden i hele februar også vil sænke prisen på frugt og grønt som en del af kædens ”sundhedsagenda.”

Håbet er – ligesom hos Coop – at tiltaget vil få flere kunder til at tilvælge mere frugt og grønt, når de kan ”spare momsen.” Som følge deraf håber Lidl også at se en stigning i salget af frugt og grønt. Lidl vil ikke kommentere, hvad kæden investerer i at sænke priserne på de grønne fødevarer. 

”Vi håber at kunne præsentere dokumentation, der forhåbentlig viser en positiv effekt, på en konference, vi afholder i april, hvor vi inviterer politikere, NGO’er og journalister til en større diskussion om sundhed og indkøbsvaner,” udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl, i et skriftligt svar til DetailWatch.

Modsat Coops initiativ er Lidls kampagne kun forbeholdt såkaldte ”loyale kunder,” der har medlemsappen Lidl Plus. Lidl lancerede også tidligere i januar et kampagnefremstød med en rabat på 25 pct. gennem medlemsappen på 44 forskellige økologiske produkter, der gælder de fire lørdage i januar. 

Hvorfor er jeres nyeste kampagne kun forbeholdt jeres plus-kunder? Ville det ikke give en større gennemslagskraft, hvis det dækkede alle kunder?

”Vi vil gerne give vores loyale kunder mulighed for at spare endnu mere, men det er ikke en begrænsning, for alle nye kunder i Danmark kan til enhver tid gratis downloade appen for at benytte sig af tilbuddet,” forklarer Maria Lovecchio. 

Opbakning fra konkurrenter

Initiativerne fra Lidl og Coop får ikke Salling Group med på vognen, men koncernen bakker dog principielt op om budskabet. Samme melding kommer fra Rema 1000, der siger, at ”man altid vil være konkurrencedygtige”. 

”Men derudover mener jeg også, at differentieret moms, som man kender det fra udlandet, er en god ide,” skriver kommunikationschef Jonas Schrøder i et skriftligt svar til DetailWatch.

En ny undersøgelse, som Norstat har foretaget for brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd i november, viser en massiv opbakning om en lavere fødevaremoms blandt danskerne. 

Hele 84 pct. af de 501 adspurgte danskere svarer, at de er meget enig eller enig i, at Danmark bør sænke momsen på frugt og grønt. 

DSK foreslår i den forbindelse selv, at fødevaremomsen enten skal sænkes til 15 pct. eller helt fjernes på frugt og grønt. 

Flere fremstød

Håbet for 2024 er ifølge Michael Tilsted at kunne dreje snakken ind på flere ting, der ”bidrager positivt til danskernes sundhed, men også til klimaet.”

365discount kommer, med hans ord, til at fokusere langt mere på sit sortiment. Og der vil komme ”flere nyheder” i løbet af året. En sænkning af momsen er en mærkesag for Coop, som koncernen særligt vil bide sig fast i. 

”Nu er det vores første fremstød i år, men der vil også komme flere senere hen. Der er meget få store forandringer, der er sket, ved at folk kun har spurgt om tingene én gang. Så vi kommer til at fortsætte med den, indtil vi får politisk velvilje,” siger han. 

Michael Tilsted uddyber, at det dog er svært at love, om de kommende tiltag ”bliver lige så markante,” da dagligvarekoncernen med den kommende kampagne vil sætte politikerne i stævne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også