Tidligere Netto-direktør om prisnedslag: "Det er blevet mere kompliceret"
Der foregår et komplekst spil i dagligvarehandlen, hvor man som detaillist og leverandør skal være i ekstrem kontrol over sine omkostninger, og det er derfor blevet mere komplekst at sende priser videre.
Sådan lyder vurderingen fra Claus Juels-Jensen, der i 12 år, frem til 2017, var Netto-direktør, til Børsen.
Mens han fortsat iagttager dagligvarehandlen, har han også formands- og bestyrelsesposter i en række selskaber, herunder T. Hansen, Rekom Group, Gasa og dagligvarekæderne Europris og Pisiffik.
“Det er blevet mere kompliceret at sende priser videre. Det sammensurium, der har været internationalt og nationalt omkring priser på råvarer, energi osv., har skabt en hårdere konkurrence,” siger Claus Juels-Jensen, der pointerer, at man skal passe på med at forsimple, hvem der har det endegyldige ansvar for prisjusteringer.
Han spår, at det bliver skelsættende for dagligvareaktører i 2024 at sikre sin forsyningskæde, da ”der er kommet mere fokus på, hvordan man f.eks. kan undgå at source alt fra Kina.”