Dagrofa-topchef: Presset letter på supermarkederne

Efter en lang periode hvor discount har taget kunder fra supermarkederne er vinden ved at vende, siger adm. direktør for dagligvarekoncern bag bl.a. Spar og Meny. (Opdateret)
Foto: Dagrofa / Pr
Foto: Dagrofa / Pr

Kunderne er igen begyndt at vende tilbage til supermarkederne efter sidste års eksplosive prisstigninger og inflation fik mange til at handle i discountbutikkerne i stedet.

Det siger adm. direktør for Dagrofa, der bl.a. står bag Meny og Spar, Tomas Pietrangeli, i et interview til Dagligvarehandlen

”I Nielsen-tallene (analysehuset Nielsen, red.) vinder supermarkederne over discount og tager markedsandele fra discount. Det har de gjort de seneste to perioder. Det fortæller, hvor kunderne bevæger sig hen,” siger Tomas Pietrangeli, der uddyber, at Dagrofa efter en svær start på 2023 har oplevet en ”væsentligt” bedre udvikling i andet halvår.

Topchefen hæfter sig samtidig ved, at det ifølge ham er supermarkederne og ikke andre discountere, der har samlet størstedelen af Aldis kunder op, efter den tyske kæde i november lukkede de sidste danske butikker. 

Dagrofa har selv lagt billet ind på at overtage syv tidligere Aldi-butikker fra Rema 1000, der som bekendt overtog størstedelen af Aldis danske aktiviteter i december sidste år. Dagrofas overtagelse afventer i øjeblikket Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse. 

Venter nye udfordringer i 2024

Dagrofa kom i 2022 ud med et rekordoverskud på 74 mio. kr. 

Hvordan 2023 tegner, vil Tomas Pietrangeli ikke sætte tal på, men han fastslår over for Finans, at det har været et hårdt marked at operere i med højt pres på priserne. Selvom der har været tegn på opblødning i markedet op mod årsskiftet, venter han ikke markant bedre markedsvilkår i 2024, siger han til mediet.

”Vi står som branche over for strukturelle udfordringer. Markedsvæksten har primært været drevet af inflation, som er på vej ned. Det er jo godt for kunderne. Men det ændrer ikke ved, at værdien er ved at flade helt ud med meget lav vækst. Og på samme tid står vi over for øgede omkostninger – til lønninger med nye overenskomster, husleje og andet,” siger Tomas Pietrangeli til Finans.

Ifølge en prognose fra konsulenthuset Retail Institute Scandinavia står især discountkæden Rema 1000 til at vinde markedsandele de kommende år ikke mindst i kraft af udvidelsen med Aldis aktiviteter, som vil føje 79 nye butikker til kæden i 2024.

(Opdateret kl. 13.50 med yderligere info og citat fra Finans)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også