Meny vil gennem partnerskaber med leverandører udvikle dansk madkultur

På både kort og lang sigt skal partnerskaberne bidrage til at styrke de lokale leverandørers forretning og øge udbuddet af danske varer i kædens butikker.
"Vi ønsker med ”Danske Madskatte” at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd," siger kædedirektør Richo Boss. | Foto: Dagrofa/pr
"Vi ønsker med ”Danske Madskatte” at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd," siger kædedirektør Richo Boss. | Foto: Dagrofa/pr

Der skal mere fokus på danskproducerede fødevare i butikkerne – i hvert fald, hvis det står til den Dagrofa-ejede dagligvarekæde Meny.

Kæden lancerer med indgangen til 2024 konceptet ”Danske Madskatte” med mål om at manifistere sig yderligere som ”Danmarks Madmarked” og samtidig bidrage til at styrke de danske leverandørers forretning, skriver kæden i en pressemeddelelse.

”Vi er stolte over at introducere ”Danske Madskatte” for vores kunder, hvor vi hylder de danske leverandørers dedikerede arbejde med at skabe nye produkter med stærke smagsoplevelser,” udtaler Richo Boss, der er kædedirektør for Meny:

”Kunderne flytter sig, og det gør vi også. Vi ønsker med ”Danske Madskatte” at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd. Lige nu kan vi se, kunderne efterspørger det i stort omfang, og der er plads i markedet til den position.”

Vidensdeling og samarbejde

Konceptet indebærer, at 200 varer i Meny-butikkerne fremover vil blive særligt markeret som ”Madskat”, hvilket vil indikere, at varen er produceret i Danmark med, som Meny skriver, ”godt håndværk og innovation i fokus.”

Leverandørerne vælges efter blandt andet bæredygtighedsprofil, nytænkning og fagligt fokus i udviklingen af produkter.

Her er blandt andet Mejeriet Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced blevet udvalgt, fortæller Meny i pressemeddelelsen.

”Vi glæder os til at starte partnerskabet op med Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced. Nu vil vi sammen skabe et rum for dialog og erfaringsudveksling os alle imellem. For det er igennem vidensdeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur,” siger Jesper Bjerring, der er kommerciel direktør i Meny.

For nu gælder konceptet kun det eksisterende sortiment, men det er ambitionen, at op mod 700 varer frem mod 2025 skal blive en del af ”Danske Madskatte.”

Sortimentet under konceptet vil variere, da det afhænger af de udbuddet af lokale produkter i butikkernes omegne.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også