Detailkæder går sammen om kampagne mod negativ kundekultur

Salling Group, Coop, Lidl, Dagrofa og Circle K er blandt detailkoncerner, der nu går sammen om et opråb, der skal få kunderne til at holde den gode tone i butikkerne.
Der er "fortsat store udfordringer" med dårlig kundeopførsel i butikkerne, siger Louise Gade, der er HR-direktør i Salling Group, der er blandt afsenderne på ny kampagne. | Foto: Christian Lykking
Der er "fortsat store udfordringer" med dårlig kundeopførsel i butikkerne, siger Louise Gade, der er HR-direktør i Salling Group, der er blandt afsenderne på ny kampagne. | Foto: Christian Lykking

Butiksansatte oplever i stigende grad grov tone og dårlig adfærd blandt kunderne, og det får nu en række detailkoncerner til at gå sammen om en kampagne, der skal komme den negative kundekultur til livs.

Det oplyser kæderne i en pressemeddelelse.

Bag kampagnen står Salling Group, Coop, Lidl, Dagrofa, Circle K og Maxi Zoo, som i butikkerne og på sociale medier vil slå et slag for at holde den gode tone i butikkerne hen over julen med budskabet: ”Den gode tone går begge veje – og den koster ikke ekstra!”

Tidligere har syv aktører i detailbranchen gået sammen om en opfordring til at holde den gode tone i butikkerne, efter at en undersøgelse fra HK Handel viste, at 80 procent af butiksansatte har oplevet negative kundehenvendelser inden for det seneste år.

”Vi har masser af gode oplevelser i relationen mellem kunde og medarbejder hver eneste dag – og for tiden er julehumøret højt i butikker, varehuse og bag telefonen. Men selv om vi kan se og høre, at kampagnen har en effekt, når den enkelte kunde er opmærksom på den, så ændrer det desværre ikke ved, at vi fortsat har store udfordringer, hvor kunder glemmer, at der er et helt almindeligt – og ofte ungt – menneske inden i butiksuniformen,” siger HR-direktør i Salling Group, Louise Gade, i meddelelsen.

Circle K: Sager er tredoblet

I Circle K er antallet af sager, som de ansatte har indberettet om negative oplevelser, steget kraftigt det seneste år, ifølge kommunikationschef Kirsten Grumstrup.

”Vores medarbejdere har mulighed for at indrapportere direkte i vores interne rapporteringssystem, hvis de har være ude for en ubehagelig oplevelse i kontakten med vores kunder. Og her kan vi se en markant stigning i antallet af anmeldelser i løbet af det seneste år, hvor antallet af sager er tredoblet,” siger Kirsten Grumstrup.

Det er typisk nedsættende kommentarer om medarbejdernes evner til at passe deres job, irritation over udsolgte varer, fejl på bonen eller lange køer, der kan udløse negative kommentarer og aggressiv kundeadfærd, skriver parterne. 

Ud over detailkoncernerne er HK Handel, der organiserer hovedparten af butiksansatte, partner på kampagnen, som formand Mette Høgh hilser velkommen.

”I HK Handel har vi længe set på udviklingen med stigende bekymring, og vi er super glade på vores medlemmers vegne over den vilje der er i branchen til at tage tyren ved hornene og gøre op med dogmet om, at kunden altid har ret.” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også