Norsk dagligvarekæde vil ikke udelukke varemangel på julemad

Mens Rema 1000 i Norge har indført maksbegrænsninger på enkelte julevarer, kan Coop Extra ikke udelukke, at enkelte butikker vil blive tømt for enkelte produkter, skriver HandelsWatch.
Foto: Joachim Ladefoged
Foto: Joachim Ladefoged

De norske dagligvarebutikker har ligesom i Danmark igen i år kastet sig ind i kampen om kunderne op til jul med en række slagtilbud.

Travlhed i butikkerne indebærer også en risiko for, at kunderne overrumpler butikkerne. I Norge har Rema 1000 sat maksbegrænsninger på flere produkter, deriblandt syltede agurker og honninghjerter. Det sker samtidig med, at kæden har sænket priserne på 100 produkter, så det svarer til en halvering af fødevaremomsen, op mod jul. 

Også Kiwi har åbnet for, at det kan blive en mulighed med begrænsninger, hvis man nærmer sig en situation med udsolgt, på trods af at discountkæden helst vil undgå det.

I Coop Extra, der ligeledes er en af de største kæder i Norge, siger kommunikationsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen til HandelsWatch, at kæden endnu ikke har sat begrænsninger på julemad, men at det vurderes fra butik til butik ud fra knaphed.

”Ekstra-butikkerne er forberedt på juletravlhed og har bestil flere varer end tidligere, så generelt burde vir have godt med varer. Når det så er sagt, er vi inde i en periode med særligt hård priskonkurrence, hvor priserne er styrtdykket. Så vi kan ikke udelukke, at enkelte butikker i korte perioder løber tør for enkeltvarer,” siger han til HandelsWatch. 

Han uddyber, at det kan blive særligt udtalt i de sidste dage inden jul, særligt lillejuleaften, der er kædens største handelsdag på året.

Jagten på kunderne går også på tværs af landegrænser. I seneste uge gik den svenske discountkæde Willys med over 200 butikker i Sverige i offensiven og begyndte at annoncere i danske medier for at trække kunder til fra den danske hovedstad og Nordsjælland og over Øresund.

I Danmark er discountkæder som Netto, Rema 1000 og Coop-kæden 365discount også i fuld gang med at positionere sig i kampen om kunderne. Det sker bl.a. via brandtilbud på smør, flæskesteg, juleøl og andre produkter til julebordet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også