Svensk discountkæde går i offensiven for at fiske danske kunder

Priskampen op mod jul er i fuld gang, og nu får de danske dagligvarekæder også konkurrence fra en svensk aktør, der vil hente omsætning vest for Øresund.
En svag svensk krone og lavere fødevaremoms gør det pt. attraktivt for danskere i hovedstadsområdet og Nordsjælland at tage turen til Sverige for at handle. | Foto: Jens Dresling
En svag svensk krone og lavere fødevaremoms gør det pt. attraktivt for danskere i hovedstadsområdet og Nordsjælland at tage turen til Sverige for at handle. | Foto: Jens Dresling

Den svenske discountkæde Willys med over 200 butikker i Sverige er gået i offensiven op mod jul og forsøger nu via annoncering i danske medier at tiltrække kunder til at handle på den anden side af Øresund.

Annonceringen sker bl.a. i Ekstra Bladet, der er et af de mest besøgte onlinemedier i Danmark. Willys kommunikationschef Johanna Eurén bekræfter til Dagligvarehandlen, at afsenderen for annoncen er enten shoppingcentrene Mobilia eller Emporia i Malmø, hvor Willys blandt andet har butikker.

I det seneste år har en svag svensk krone, der i skrivende stund er omkring 35 pct. lavere end den danske, gjort det attraktivt for særligt beboere i Nordsjælland og Hovedstadsområdet at tage en tur over den dansk-svenske grænse. Også en fødevaremoms på 12 pct., der altså er betragteligt lavere end den danske, har været et godt argument.

Ifølge Willys kommunikationschef mærker discountkæden også flere dansktalende i butikkerne end tidligere, særligt i Malmø og Helsingborg.

”Det har vi set i relativ lang tid, primært knyttet til den svage svenske krone. Før i tiden handlede de danske kunder især varer som slik, konfekture og chokolade, men også en del glutenfrit. Nu handler de mere generelt med undtagelse af dybfrost, kød og frugt og grønt,” siger Johanna Eurén til Dagligvarehandlen.

I Danmark er discountkæder som Netto, Rema 1000 og Coop-kæden 365discount også i fuld gang med at positionere sig i kampen om kunderne. Det sker bl.a. via brandtilbud på smør, flæskesteg, juleøl og andre produkter til julebordet.

Willys er en del af den svenske dagligvarekoncern Axfood, der i 2022 omsatte for 73,5 mia. svenske kr., svarende til omkring 48 mia. danske kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også