Bælgfrugter skal i fremtiden fylde mere og mere af danskernes kost, og den kamp kaster flere aktører sig nu ind i.
Fonden for Plantebaserede Fødevarer har doneret 3,6 mio. kr. til kampagnen ”Gør det let at spise bælgfrugter”, hvor Forbrugerrådet Tænk sammen med Meny, Salling Group, Coop, Nemlig.com og Rema 1000 vil sætte fokus på børnefamilier og inspirere danskerne til at lave flere måltider med bælgfrugter.
Initiativet glæder i Dagrofa-kæden Meny, som melder om en vækst i salget på 10-12 pct. i år.
“I Meny tager vi ansvar for – sammen med producenterne – at vise danskerne vejen til en mere bæredygtig kost. Det gør vi blandt andet ved at ’overinvestere’ i de plantebaserede varer. Vi har fx mere end dobbelt så mange af disse varer på hylderne i forhold til, hvad salget berettiger til. Fordi vi gerne vil investere i at gå forrest,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i Meny, i en pressemeddelelse
Han uddyber, at Meny i en af sine butikker har testet salg af bælgfrugter i løs vægt, som skal gøre indkøbet mere overskueligt og give muligheden for at købe ind efter behov
”På denne måde kan de købe en mindre mængde og prøve det af. Inden længe er dette tiltag udvidet, så kunderne kan købe bælgfrugter i løs vægt i 10-11 butikker i hovedstadsområdet. Og vi håber selvfølgelig, at det kommer endnu længere ud i den kommende tid,” siger Jesper Bjerring.
Fonden for Plantebaserede Fødevarer uddeler i alt knap 60 mio. kr. til forskellige projekter.
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.