Tesco: Flere briter vil fejre julen hjemme i år

Færre restaurant- og pub-besøg i juledagene kan sende flere penge fra britiske forbrugere i retning af de britiske supermarkeder.
Færre restaurantbesøg i juledagen kan sende omsætning i armene på dagligvarekæderne. | Foto: Peter Nicholls
Færre restaurantbesøg i juledagen kan sende omsætning i armene på dagligvarekæderne. | Foto: Peter Nicholls

Skal man tro en undersøgelse foretaget af den britiske dagligvarekoncern Tesco, planlægger briterne i stigende grad at rykke fejringen af julen fra pubber og restauranter og hjem i boligen, skriver The Guardian.

En tredjedel af de 25-34-årige planlægger at rykke julefesten hjem i stuerne, hvilket er en stigning på 10 pct. i forhold til seneste år, mens 38 pct. af briterne forventer at gå mindre ud i de kommende måneder. Det vil i så fald kunne rykke en betragtelig del af briternes budget fra pub- og restaurantbesøg over i supermarkederne, lyder forventningen.

Konkret forventes antallet af mennesker, der vil besøge beværtninger, herunder pubs og restauranter, at falde med 4,5 pct., viser en separat rapport fra rabatsiden Vouchercodes.

Alt i alt forventer briterne at købe færre og billigere produkter i julen, hvilket især ventes at gå ud over onlinehandlen. Afdæmpningen tilskrives især den høje inflation, som briterne har oplevet det seneste halvandet år.

Julegavesalget forventes at falde med 5 pct., mens antallet af rejser omvendt forventes at stige med 15 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også