Britiske dagligvarekæder gør klar til at sænke priserne
Det er ikke kun i Danmark, at dagligvarekæderne kæmper om at love prissænkelser på en lang række varer. Også i Storbritannien gør det sig gældende.
Senest har Waitrose og Aldi annonceret prissænkelser i kølvandet af bedre udsigter for den britiske fødevareinflation, der siden starten af 2022 i en lang periode har ligget på en tocifret procentsats, skriver nyhedsbureauet Reuters.
I marts nåede inflationen på fødevarer det højeste niveau siden 1977 med over 19 pct. I juli lød fødevareinflationen på 14,9 pct., mens den i august lød på 11,5 pct.
Waitrose, der er en af de største aktører på det britiske dagligvaremarked, meddeler, at den vil sænke priserne på over 250 varer med i gennemsnit 10 pct., mens Aldi vil sænke priserne på 55 typer frugt og grønt med i gennemsnit 11 pct.
Månedlig data på det britiske dagligvaremarked viser ifølge Reuters, at Waitrose taber markedsandele til rivalerne Tesco, der er markedsleder, og nummer to Sainsbury’s samt de tyske discountkæder Aldi og Lidl.
Så sent som i onsdags meddelte Coop i Danmark, at dagligvarekoncernen vil sænke priserne på 163 varer, deriblandt hvidløgsbaguette og økologiske agurker. Samtidig meddelte Coop, at dagligvarekoncernen venter nye prisfald i forlængelse af de aktuelle leverandørforhandlinger.
Coops udmelding kom kort tid efter, at den nytilkomne topchef for Salling Group Anders Hagh meldte om en kamp på netop pris. Tidligere har også Dagrofa indført konceptet ”hverdagspris.”