Rema 1000's opkøb af Aldi-butikker trækker ud: "Sagen er mere kompleks end normalt"

Aldi havde håbet på en hurtig afklaring, men respekterer behovet for grundige undersøgelser hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der kan trække ud til september. 
Den tyske detailkæde Aldi forlader efter årtier med underskud det danske marked og sælger 114 butikker til Rema 1000, oplyste parterne i december 2022. | Foto: Hella Andersen
Den tyske detailkæde Aldi forlader efter årtier med underskud det danske marked og sælger 114 butikker til Rema 1000, oplyste parterne i december 2022. | Foto: Hella Andersen

Rema 1000’s opkøb af 114 Aldi-butikker er blevet en sag af de mere omfattende på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens bord, efter myndigheden tidligere i maj udskød tidsfristen for en afgørelse til september.

I forbindelse med den såkaldte fase 2, som behandlingen er blevet sendt ind i, er der ”behov for en særskilt undersøgelse” af fusionens påvirkning af konkurrencesituationen på markedet.

”Jeg tror, at det, man kan konkludere ud fra det her, er, at sagen er mere kompleks end normalt – men ikke nødvendigvis, at sagen ultimativt vil give anledning til konkurrenceproblemer.”

Sådan lyder vurderingen fra advokat hos Plesner Peter E. Stassen, der bl.a. er specialiseret indenfor dansk og EU- konkurrenceret og selv har 14-15 års erfaring med fusionssager i detailbranchen. 

Med tilføjelsen af Aldi-butikkerne vil Rema 1000 blive markant mere synlige i gadebilledet og potentielt forandre landskabet for det danske detail- og især discountmarked. Discountkæden, der ejes af den norske Reitain-koncern, har i dag 363 butikker, og godkendelsen vil sende dem tættere på målet om at blive større end Salling Group, der med Netto-kædens mere end 500 butikker er højdespringeren på markedet.

Rema 1000 vil med tilføjelsen etablere flere butikker med selvstændige købmænd i lokalsamfund, hvor de ikke er til stede i dag. 

I de fleste sager vil det være uproblematisk at få grønt lys fra myndigheden, fortæller Peter E. Stassen. Men i en sag som denne tyder det på, at de enkelte lokalområder bliver nærstuderet yderligere. Det er altså ikke nok at kigge på, hvordan opkøbet påvirker Rema 1000’s samlede position i markedet, det afgørende er, hvordan det påvirker den lokale dagligvarehandel. 

Områderne skal nærmere bestemt undersøges for, om der f.eks. er overlap mellem nuværende Aldi- og Rema 1000-butikker, samt hvilke andre aktører der er til stede i det lokale markedsbillede.

”Styrelsen sidder og kigger på, om det rammer konkurrencen for forbrugere alle steder. Det kan måske udefra være lidt svært at forstå, at det faktisk kan være et enkelt lokalområde, man har en bekymring for, når man sidder med et dealperspektiv, der dækker hele landet, men sådan er det – styrelsen skal sikre sig, at konkurrencen fungerer i hele landet, herunder også på lokalt plan” siger han med henvisning til, at det ultimativt er hensynet til den enkelte forbruger, der i sagens natur handler lokalt, der tæller.

”Uændrede udsigter”

Styrelsen har nu formelt set 90 hverdage mere til at behandle sagen – med mulighed for 20 hverdages yderligere forlængelse. 

Fungerende kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Martin Molter West kan ikke udtale sig om sagen, men fortæller, at der generelt allerede i fase 1 foretages mindre markedsundersøgelser, som indbefatter kontakt til konkurrenter og kunder. 

”Generelt skal en fusion godkendes, hvis den ikke hæmmer konkurrencen. Og det er så det, vi i langt de fleste sager kan afgøre i fase 1. Hvis der er behov for yderlige undersøgelser for at afklare det, så går man i fase 2,” siger Martin Molter West. 

Som en del af første fase 1 har konkurrenter og interessenter også mulighed for at gøre indsigelse og give deres besyv med på fusionen. Hvorvidt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fået indsigelser i den indledende fase, kan Martin Molter West ikke kommentere. 

Ifølge en kilde tæt på den indledende salgsproces, som DetailWatch har været i kontakt med, er det dog ikke er usandsynligt, at Rema 1000’s konkurrenter kan have haft interesse i at gøre forløbet mest muligt besværligt og langtrukkent via bemærkninger til styrelsen. Samtidig er der ingen tvivl om, at det ville blive en lang proces, uanset hvem køberen til Aldi-butikkerne var.

Rema 1000’s Aldi-opkøb er et led i, at Aldi helt forlader det danske marked. Det er dog ikke alle 114 Aldi-butikker, som konverteres til en Rema 1000. Meldingen fra adm. direktør Henrik Burkal er, at 60-80 butikker vil blive lavet om til Rema 1000-butikker.

Mens Rema 1000 oplyser til DetailWatch, at kæden af respekt for myndighedens arbejde ikke har kommentarer til den udsatte fusionsbehandling, oplyser Aldi Danmarks presseafdeling, at den tyskejede dagligvarekæde havde håbet på en hurtig godkendelse. 

”Udsigterne til at opnå godkendelse er uændrede, og vi ser frem til en afklaring snarest muligt. Selvom vi naturligvis havde håbet på en hurtig godkendelse, har vi respekt for processen og behovet for grundige undersøgelser, så vi væbner os med tålmodighed og vil fortsat samarbejde med myndighederne og bidrage til en smidig og effektiv sagsbehandling,” skriver Aldis kommunikationschef, Louise Wendelbo, i et skriftligt svar til DetailWatch.

Ikke markedsleder

Ifølge Peter E. Stassen hører det til sjældenhederne, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vælger at forbyde en fusionsproces, selv når den er blevet behandlet i fase 2. 

Han understreger, at det er en positiv faktor, at Rema 1000 hverken i øjeblikket eller efter opkøbet vil være markedsleder på dagligvaremarkedet. Ifølge Retail Institute Scandinavia stod Rema 1000 i 2022 for en markedsandel på 14,8 pct., mens Aldi udgjorde 3,1 pct. af det samlede dagligvaremarked. 

Når alle rokaderne er blevet til virkelighed, vil Netto fortsat være markedsleder med 549 danske butikker.

”Det er næppe risikoen for at få skabt en stor, dominerende dansk spiller, som vil kunne give nogen anledning til bekymring her. Med en markedsandel på under 25 pct. på et givent marked, så er der en meget kraftig indikation på, at der ikke er konkurrenceproblemer på nationalt plan,” siger Peter E. Stassen og fortsætter:

”Hvis der er noget, der giver anledning til yderligere analyse, så vil det givetvis være de lokale områder.”

Peter E. Stassen nævner, at et eventuelt problem endelig vil kunne løses med et såkaldt tilsagn. 

Det var tilfældet for Danmarks største isenkramkæde Imerco i 2017, der efter et års ventetid kun fik lov til at købe 25 af Inspirations 45 butikker, da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mente, at markedet ellers ville blive domineret af for få aktører.

Kompromisset blev, at den hidtidige ejer af Inspiration, den fynske rigmand Niels Thorborg, skulle beholde 20 butikker og åbne en helt ny isenkramkæde, Værsgo, der ville kunne konkurrere mod Imerco. For at overholde aftalen skulle kæden eksistere i to år, hvilket Niels Thorborg med nød og næppe overholdte, da Værsgo efter et par år måtte strække våben. 

Samme dag som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sendte Rema 1000’s opkøb af Aldi-butikker ind i fase 2 – den 11. maj – oprettede Aldi et nyt selskab, der vil få følgeskab af endnu et selskab. Ifølge dagligvarekæden er de nye selskaber en praktisk foranstaltning og et led i forberedelserne af afviklingen af kædens aktiviteter i Danmark. 

Afviklingen af Aldis aktiviteter indbefatter også Salling Groups overtagelse af omkring 21 Aldi-butikker. Styrelsen meddelte i slutningen af april, at den har modtaget et udkast til en anmeldelse fra Salling Group. Parterne afventer fortsat styrelsens godkendelse. 

Transaktionen vedrører overtagelsen af syv af Aldis nuværende åbne butikker, seks af Aldis nuværende lukkede butikker samt otte butiksprojekter. Salling Group meddelte i februar, at de i alt 21 butikker skal konverteres til Nettos nyeste butikskoncept kaldet ”Netto 3.0”. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også