Britisk dagligvarekæde sætter tal på omkostninger ved at holde priser lave

Sainsbury’s-kæden hævder helt konkret at have brugt et trecifret millionbeløb målt i britiske pund på at holde priserne lave ud mod forbrugerne. 
Foto: Matt Dunham/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Matt Dunham/AP/Ritzau Scanpix

Mere end 560 mio. pund. 

Så meget hævder den britisk dagligvarekæde Sainsbury’s at have brugt på at holde kædens priser lave i løbet af de seneste to år, skriver Sky News. 

”Vi forstår, hvor hårdt livet er for mange husstande lige nu, og derfor er vi fast besluttede på at bekæmpe inflationen over for vores kunder. Vores fokus på værdi har aldrig været større, og vi har brugt 560 mio. pund på at holde vores priser leve i løbet af de sidste to år,” udtaler adm. direktør Simon Roberts ifølge mediet. 

I samme periode har Sainsbury’s registreret et fald i kædens resultat før skat fra 730 mio. pund i 2021 til 690 mio. pund i 2022, mens salget på koncernniveau omvendt steg med 5,4 pct. til samlede 35,1 mia. britiske pund. 

Sainsbury’s-topchefen fortæller videre, at der de seneste 12 måneder er blevet investeret 225 mio. pund i kædens medarbejdere, herunder i form af lønstigninger. Yderligere 66 mio. pund er brugt på støtte til britiske landmænd. 

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også