Dagligvareaktører vil digitalisere alkoholtjek

Det er for let for mindreårige at købe alkohol. Det skal stoppes med modernisering og digitalisering, skriver blandt andre HK Handel og De Samvirkende Købmænd. 
Arkivfoto. | Foto: Valdemar Ren
Arkivfoto. | Foto: Valdemar Ren

Risikoen for at unge under 18 år får serveret alkohol i nattelivet eller køber det i dagligvarehandlen skal stoppes.

Det mener Jannick Nytoft, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd, Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, og Mette Høgh, formand for HK Handel.

”Tiden er moden til, at vi som samfund gennemfører en effektiv og tidssvarende løsning på den mangeårige udfordring med at håndhæve salgsaldersgrænserne,” skriver de tre aktører i et indlæg i Altinget Fødevarer. Her henviser de til undersøgelser, der viser, at to ud af tre unge lykkes med at købe alkohol.

Det skal bekæmpes ved at indføre et digitalt alderstjek, når forbrugeren indkøber varer på sit dankort eller via sin mobil.

”Vi opfordrer derfor regeringen til at tage initiativ til at implementere digitalt alderstjek, så lovgivningen bliver effektivt håndhævet.”

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også