Dagligvareaktører vil digitalisere alkoholtjek
Risikoen for at unge under 18 år får serveret alkohol i nattelivet eller køber det i dagligvarehandlen skal stoppes.
Det mener Jannick Nytoft, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd, Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, og Mette Høgh, formand for HK Handel.
”Tiden er moden til, at vi som samfund gennemfører en effektiv og tidssvarende løsning på den mangeårige udfordring med at håndhæve salgsaldersgrænserne,” skriver de tre aktører i et indlæg i Altinget Fødevarer. Her henviser de til undersøgelser, der viser, at to ud af tre unge lykkes med at købe alkohol.
Det skal bekæmpes ved at indføre et digitalt alderstjek, når forbrugeren indkøber varer på sit dankort eller via sin mobil.
”Vi opfordrer derfor regeringen til at tage initiativ til at implementere digitalt alderstjek, så lovgivningen bliver effektivt håndhævet.”
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)