Butikker og læger vil stoppe alkoholsalg til unge med digitalt tjek

Bryggerier, butikker og læger beder Folketinget se, om der kan indføres digitalt alderstjek ved dankortkøb.
Alt for ofte køber mindreårige alkohol og tobak, selv om de ikke er gamle nok. Læger, bryggerier og butikker foreslår at se på en digital løsning, så når man betaler med kort, bliver alderen tjekket digitalt via betalingskortet, og købet afvises automatisk, hvis køberen ikke er gammel nok. (Arkivfoto) | Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix
Alt for ofte køber mindreårige alkohol og tobak, selv om de ikke er gamle nok. Læger, bryggerier og butikker foreslår at se på en digital løsning, så når man betaler med kort, bliver alderen tjekket digitalt via betalingskortet, og købet afvises automatisk, hvis køberen ikke er gammel nok. (Arkivfoto) | Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Igen og igen sker det i butikker over hele landet: Mindreårige får langet alkohol og tobak over disken, som de ellers ikke burde kunne købe.

For at komme det årelange problem til livs bør man ifølge både butikker, læger og bryggerier se på, om alderstjekket i butikken kan gøres digitalt.

Det foreslår Lægeforeningen, Kræftens Bekæmpelse, De Samvirkende Købmænd, Nærbutikkernes Landsforening, HK Handel, Dansk Industri og Bryggeriforeningen i et fælles debatindlæg i Berlingske.

I stedet for at den ansatte bag kassen skal se på kunden, vurdere kundens alder og eventuelt bede om at se id, bør det ifølge forslaget flyttes over til en digital løsning.

Når eksempelvis en flaske vodka scannes, skal man på kasseapparatet kunne se, at der er tale om en vare, det kræver en vis alder – 18 år – for at købe.

Når kunden bruger et betalingskort, skal den digitale løsning tjekke hos kundens pengeinstitut, om kunden er de fornødne 18 år. Er det ikke tilfældet, skal købet afvises.

Ikke problemfrit

Modellen vil ikke løse alle problemer, og betaler man eksempelvis med kontanter eller en voksens betalingskort, vil købet stadig kunne gå igennem.

Men Claus Bøgelund Nielsen, der er vicedirektør i De Samvirkende Købmænd, er overbevist om, at det vil gøre en forskel, hvis det bliver til virkelighed.

”Vores tro og håb er, at det vil gøre en meget stor forskel.”

Der er dog den udfordring, at det ikke er indført i nogen andre lande.

”Det er en vision og et ønske, vi har. Der er ikke nogen lande noget sted i verden, der har det på nuværende tidspunkt, men vi mener, det er oplagt, at vi arbejder i den retning. Og hvis der er vilje hele vejen rundt omkring bordet til det, mener vi, det burde være muligt inden for en overskuelig fremtid at opnå det,” siger han.

En digital løsning af denne art vil ifølge Claus Bøgelund Nielsen kræve ny lovgivning på tværs af brancher. Derfor skal forslaget forbi Folketinget.

Han kalder det oplagt, at det er betalingskortet, der vil være nøglen i den digitale løsning, men han og de andre bag debatindlægget er åbne over for andre løsninger også.

Håbet er, at der sættes et politisk arbejde i gang i den kommende regeringsperiode, så det undersøges, hvordan man digitalt kan forhindre unge i at få fat i tobak og alkohol.

Løsningen vil kræve et samarbejde mellem detailhandlen, bankerne og eksempelvis betalingsvirksomheden Nets.

Ifølge Claus Bøgelund Nielsen har Nets tidligere givet udtryk for, at virksomheden godt kan forestille sig en sådan løsning.

Grænsebutikker melder om øget salg af dagligvarer: ”Kunderne går efter tilbud”

Tysk supermarkedskæde trækker sig som landsholdssponsor efter regnbue-sag

Fleggaard lukker online supermarked

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også