Detaildirektør: Meny risikerer at misse gyldent vindue

Med Coops lukning af Irma har ”et unikt vindue af muligheder” åbnet sig for Dagrofa-kæden Meny, skriver direktør for Retail Institute Henning Bahr i en kommentar. 
Selvom forbrugerne køber mere discount, efterspørger en stor andel stadig specialvarer og indsigtsfuldt personale, vurderer Retail Institute Scandinavia. | Foto: Mikal Schlosser
Selvom forbrugerne køber mere discount, efterspørger en stor andel stadig specialvarer og indsigtsfuldt personale, vurderer Retail Institute Scandinavia. | Foto: Mikal Schlosser

Dagrofa-kæden Meny har for øjeblikket chancen for at sætte sig endnu tungere på luksus-segmentet i dagligvarehandlen og erobre markedsandele – men risikerer lige nu at forspilde den chance, vurderer adm. direktør for Retail Institute Scandinavia Henning Bahr i en kommentar

Efter Coops lukning af Irma efterspørger trendbureauets direktør, at Meny ”skubber flere tiltag og lanceringer ud over rampen” end en nylig kaffesatsning og det planlagte opkøb af Kolding-kæden med to butikker Liva Stormarked. 

Han fremhæver instituttets egne Cobra-undersøgelser, der viser, at en tredjedel af forbrugerne fortsat tilhører segmenter, ”hvor både købekraft og værdier får dem til at efterspørge specialprodukter præsenteret af indsigtsfuldt og nærværende personale.” 

Retail Institutes seneste forbrugerundersøgelse viser også, at halvdelen af danskerne finder et stort udvalg af specialvarer vigtigt, når de køber ind. 

”Andelen af danskere, der går op i godt kød og god frugt og grønt stadig er tårnhøjt og faktisk ikke har flyttet sig siden jubelåret 2020,” skriver Henning Bahr. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også