Svagt decembersalg presser amerikanske dagligvareselskaber
![Foto: Eduardo Munoz/REUTERS / X01440](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14264912.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7m1n2vbe5t3oqlbgaey.jpg)
Investorerne trykkede onsdag igen og igen på salgsknapperne for dagligvareaktierne, der i S&P 500-indekset som sektor mistede 2,7 pct. Mest af alle sektorer onsdag.
Nedturen i de ellers så stabile og defensive aktier var udløst af et overraskende svagt detailsalg i december, da det faldt med 1,1 pct. i forhold til måneden før mod et ventet minus på 0,9 pct.
Underliggende viste statistikken også en opbremsning i købmandsforretningerne og supermarkederne, altså i dagligvarebutikkerne. Det kan skyldes faldende fødevarepriser, hvilket på sigt vil ramme selskabernes indtjening.
Der blev derfor hældt ud af de helt store navne som Procter & Gamble, Coca Cola, Pepsico, Walmart og tobakskæmpen Philip Morris, der alle mistede mellem 2 og 3 pct.
Alleværst gik det dog i S&P 500 for ketchupkæmpen Kraft Heinz, der bakkede mest af alle med 6,3 pct., mens McCormick og General Mills, der også producerer fødevarer tabte 4,9 og 4,2 pct.
S&P 500 bakkede sideløbende med 1,6 pct.